EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK TERHADAP KEJENUHAN BELAJAR MAHASISWA BIMBINGAN PENYULUHAN ISLAM UIN SUMATERA UTARA

Muhammad Putra Dinata Saragi(1*), muhammad fadhil(2), Nurul Hidayah(3), Suwan Pradona(4)

(1) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(2) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(3) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(4) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(*) Corresponding Author

Sari


Saturation of learning is something that must be felt by students. Students often experience the name saturation in learning. This problem needs to be overcome so that students are not lazy in achieving what they have aspired to. This type of research uses a type of qualitative research which This study aims: (1) To find out whether by conducting group counseling can overcome student problems in dealing with learning boredom. (2) To find out how effective the results are after students conduct group counseling. The subjects of this study were students where the researcher collected eight students as samples to carry out the group counseling process about boredom in learning. This research method uses qualitative methods. Data collection techniques used are observation and interviews. The results and discussion are how to prevent students from getting bored in doing learning by using group counseling services as a solution. Group counseling activities are able to provide the right choices and results to anticipate and prevent learning saturation for these students.


Kata Kunci


Group Counseling;Learning Saturation;Student

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Al-Qawiy, A. A. (2014). Mengatasi Kejenuhan.

Aris Gumilar, Ikhfi Imaniyah, L. U. (2022). Analisis Strategi Guru Dalam Mengatasi

Kejenuhan Belajar Pada Pembelajaran Daring Siswa Kelas IV di SD Negeri Pasarkemis

III. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Dasar, 2(5).

Conilie, R. P. & M. (2020). Analisis Pembelajaran Daring Terhadap Kejenuhan Belajar

Mahasiswa Tadris Biologi IAIN Jember di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal

Pendidikan Biologi, 1(1), 30–38.

Ema Sukmawati, Martin, S. (2020). Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Modeling

Untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Pada Siswa. Jurnal Pendidikan Sosial, 7(2).

Hamzah, Yuwono, D., Sugiharto, P., & Tadjri, I. (2017). Efektifitas Konseling Kelompok

dengan Teknik Relaksasi Religius untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Mahasiswa.

(1), 7–12.

Lubis, N. L. (2016). Konseling Kelompok. Kencana.

Marjohan, E. N. F. &. (2016). Manfaat Layanan Konseling Kelompok Dalam Menyelesaikan

Masalah Pribadi Siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2).

Mubarok, M. I. (2018). Upaya Menurunkan Kejenuhan Belajar Melalui Bimbingan

Kelompok Teknik Games Pada Siswa Kelas XI Akuntansi SMK YPKK 2 Sleman.

Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 4(3), 143–153.

Putri Hania, Aiman Faiz, D. Y. (2021). Upaya Guru Dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar

Peserta Didik di Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 5(5), 3791–3798.

Ridha Yana Magrur, N. R. S. & D. P. (2020). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok

Terhadap Kejenuhan Belajar Siswa. Jurnal Bening, 4(1), 117–124.

Sinaga, R. R. W. & M. R. (2018). Games Pak Pos Membawa Surat Pada Sintax Model

Pembelajaran Tematik. Jurnal Raudhah, 06(01).

Sugiyono. (2016). Memahami Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Uni Nopriyani, Syahriman, A. A. H. (2021). Pengaruh layanan Konseling Kelompok Dengan

Teknik Self-Talk Terhadap Kejenuhan (Burnout) Belajar Siswa XI MIPA di SMA

Negeri 2 Kota Bengkulu. Jurnal Triadik, 20(1).

Wariyah. (2014). Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM)

Universitas Mercu Buana Yogyakarta. Sosio-Humaniora, 5(1).




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/jmbkan.v9i1.9117

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Akun Akademik Anda Terhubung dengan :

  

Didedikasikan Untuk:

   

 

Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.