EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK TERHADAP KEJENUHAN BELAJAR MAHASISWA BIMBINGAN PENYULUHAN ISLAM UIN SUMATERA UTARA
(1) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(2) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(3) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(4) Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
(*) Corresponding Author
Sari
Saturation of learning is something that must be felt by students. Students often experience the name saturation in learning. This problem needs to be overcome so that students are not lazy in achieving what they have aspired to. This type of research uses a type of qualitative research which This study aims: (1) To find out whether by conducting group counseling can overcome student problems in dealing with learning boredom. (2) To find out how effective the results are after students conduct group counseling. The subjects of this study were students where the researcher collected eight students as samples to carry out the group counseling process about boredom in learning. This research method uses qualitative methods. Data collection techniques used are observation and interviews. The results and discussion are how to prevent students from getting bored in doing learning by using group counseling services as a solution. Group counseling activities are able to provide the right choices and results to anticipate and prevent learning saturation for these students.
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Al-Qawiy, A. A. (2014). Mengatasi Kejenuhan.
Aris Gumilar, Ikhfi Imaniyah, L. U. (2022). Analisis Strategi Guru Dalam Mengatasi
Kejenuhan Belajar Pada Pembelajaran Daring Siswa Kelas IV di SD Negeri Pasarkemis
III. Jurnal Manajemen Dan Pendidikan Dasar, 2(5).
Conilie, R. P. & M. (2020). Analisis Pembelajaran Daring Terhadap Kejenuhan Belajar
Mahasiswa Tadris Biologi IAIN Jember di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal
Pendidikan Biologi, 1(1), 30–38.
Ema Sukmawati, Martin, S. (2020). Layanan Konseling Kelompok Dengan Teknik Modeling
Untuk Mengatasi Kejenuhan Belajar Pada Siswa. Jurnal Pendidikan Sosial, 7(2).
Hamzah, Yuwono, D., Sugiharto, P., & Tadjri, I. (2017). Efektifitas Konseling Kelompok
dengan Teknik Relaksasi Religius untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Mahasiswa.
(1), 7–12.
Lubis, N. L. (2016). Konseling Kelompok. Kencana.
Marjohan, E. N. F. &. (2016). Manfaat Layanan Konseling Kelompok Dalam Menyelesaikan
Masalah Pribadi Siswa. Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(2).
Mubarok, M. I. (2018). Upaya Menurunkan Kejenuhan Belajar Melalui Bimbingan
Kelompok Teknik Games Pada Siswa Kelas XI Akuntansi SMK YPKK 2 Sleman.
Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 4(3), 143–153.
Putri Hania, Aiman Faiz, D. Y. (2021). Upaya Guru Dalam Mengatasi Kejenuhan Belajar
Peserta Didik di Masa Pandemi. Jurnal Basicedu, 5(5), 3791–3798.
Ridha Yana Magrur, N. R. S. & D. P. (2020). Pengaruh Layanan Konseling Kelompok
Terhadap Kejenuhan Belajar Siswa. Jurnal Bening, 4(1), 117–124.
Sinaga, R. R. W. & M. R. (2018). Games Pak Pos Membawa Surat Pada Sintax Model
Pembelajaran Tematik. Jurnal Raudhah, 06(01).
Sugiyono. (2016). Memahami Penelitian Kualitatif. Alfabeta.
Uni Nopriyani, Syahriman, A. A. H. (2021). Pengaruh layanan Konseling Kelompok Dengan
Teknik Self-Talk Terhadap Kejenuhan (Burnout) Belajar Siswa XI MIPA di SMA
Negeri 2 Kota Bengkulu. Jurnal Triadik, 20(1).
Wariyah. (2014). Lembaga Penelitian dan Pengabdian Kepada Masyarakat (LPPM)
Universitas Mercu Buana Yogyakarta. Sosio-Humaniora, 5(1).
DOI: http://dx.doi.org/10.31602/jmbkan.v9i1.9117
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
Akun Akademik Anda Terhubung dengan :
Didedikasikan Untuk:
Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.