PENERAPAN PRINSIP ANDRAGOGI DALAM BIMBINGAN DAN KONSELING BELAJAR
(1) Universitas Negeri Yogyakarta
(2) Universitas Negeri Yogyakarta
(*) Corresponding Author
Sari
The application of andragogy principles in learning guidance and counseling is an interesting research subject in order to increase the effectiveness of the learning process for adult counselees. This study aims to explore and analyze the application of Andragogy principles in the context of tutoring and counseling, as well as to identify the benefits resulting from this application. The research method used is a literature review. The results of the study show that the application of andragogy principles in study guidance and counseling provides a number of benefits for adult counselees. This study provides insights for counselors in designing and implementing effective and relevant interventions for adult counselees. By utilizing the principles of andragogy, counselors can create a learning environment that supports, motivates, and empowers adult counselees to achieve their learning goals
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Basleman, A., & Mappa, S. (2011). Teori Belajar Orang Dewasa. Bandung : PT Remaja
Rosdakarya.
Destiani, T., Arbarini, M., & Shofwan, I. (2023). Pendekatan Andragogi Dalam Pembelajaran
Setara Daring Pada Program Pendidikan Kesetaraan. Jurnal Cendekiawan Ilmiah Pls.
Djamaluddin, R. Y., Gaffar, S. B., & Marzuki, K. (2023). Penerapan Prinsip Andragogi Dalam
Proses Pembelajaran Program Kesetaraan Paket C di PKBM Amanah Ummat
Kelurahan Batua Kecamatan Manggala Kota Makassar.
Haryadi, R., Prasetia, M. E., Ridhani, A. R., & Abidarda, Y. (2020). Implementasi 21st Century
Community Counseling Program Bagi Anak Kurang Beruntung Di Yayasan Anak
Bangsa Mandiri Banua. Bubungan Tinggi: Jurnal Pengabdian Masyarakat.
Latifah, S. L., & Roesminingsih, M. V. (2018). Penerapan Pendekatan Andragogi Pada
Pembelajaran Private Class Untuk Membentuk Keterampilan Berbicara Di LKP
Professional Broadcasting School Surabaya. J+Plus Unesa.
Marzuki, K. (2016). Pengaruh Pendekatan Andragogy Terhadap Kepuasan. Jurnal Teknologi
Pendidikan .
Masni, H. (2015). Strategi Meningkatkan Motivasi Belajar.
Mulia, J. R., Nasution, B., Asmendri, & Sari, M. (2023). Konsep Dsar Dan Peranan Kurikulum
Dalam Pendidikan . Andragogi Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan
Islam .
Mustangin. (2019). Kajian Perencanaan Pendidikan Orang Dewasa Pada Program Kesetaraan
Paket C Pkmbm Jayagiri Lembang. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan.
Novitasari, Y., & Nur, M. (2017). Bimbingan Dan Konseling Belajar (Akademik) Dalam
Perspektif Islam. Indonesian Journal Of Educational Counseling.
Onyenemezu, E. C., & Amazu, C. C. (2012). Adult Education As A Tool For Nurturing
Nigeria’s Nascent Democracy . Journal Of Education And Practice .
Raharjo, S. (2023). Meningkatkan Aktivitas Dan Hasil Belajar Dengan Problem Based
Learning Berbasis Pendekatan Andragogi. Eedusiana: Jurnal Ilmu Pendidikan.
Sihombing, E. (2019). Konsep Dan Strategi Pendidikan Orang Dewasa. Jurnal Edukasi
Kultura.
Sujarwo. (2007). Strategi Pembelajaran Partisipatif Bagi Belajar Orang Dewasa (Pendekatan
Andragogi). Journal Article //Majalah Ilmiah Pembelajaran.
Wahono, Imsiyah, N., & Setiawan, A. (2020). Andragogi: Paradigma Pembelajaran Orang
Dewasa Pada Era Literasi Digital. Literasi Dalam Pendidikan Di Era Digital Untuk
Generasi Milenial, (Pp. 517-527). Surabaya.
Yadi, R. (2015). Peranan Guru Bimbingan Dan Konseling Dalam Menangani Peserta Didik.
Jurnal Bk An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia
DOI: http://dx.doi.org/10.31602/jmbkan.v9i3.11459
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
Akun Akademik Anda Terhubung dengan :
Didedikasikan Untuk:
Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.