PROGRAM BK UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN KOMUNIKASI ANTARPRIBADI PESERTA DIDIK SMP NEGERI KABUPATEN BEKASI

Aliva Muyassar(1*), Herdi Herdi(2)

(1) Universitas negeri Jakarta
(2) Universitas negeri Jakarta
(*) Corresponding Author

Sari


The guidance and counseling program is an effort to help individuals improve their communication skills, learn about good ways of communicating, and respect the other person. This study aims to describe the implementation of the guidance and counseling program in improving the communication skills of class VII students of SMP. this really needs to be researched because guidance and counseling services in junior high schools help students to practice interpersonal communication skills. Descriptive technique with a quantitative approach, thus obtained 69.4% in the category of medium communication skills, and as much as 30.6% in the category of low communication skills. According to data collected from 36 respondents, the students' communication skills were sufficient as expected for grade VII junior high school level.


Kata Kunci


Program; Guidance and Counseling; Communication Skills; Junior High School

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Burnard, P. (1992). Personal communication skills questionnaire. Effective Communication Skills for Health Professionals, 188–194. https://doi.org/10.1007/978-1-4899-4511-2_13

Kamaruzzaman, K. (2016). Analisis Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa. Jurnal Konseling Gusjigang, 2(2), 202–210. https://doi.org/10.24176/jkg.v2i2.744

Machmud, H. (2019). Kata kunci و. Kinabalu, 11(2), 50–57.

Munawaroh, S., & Lubis, M. R. (2017). Meningkatkan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Sosiodrama Kelas Viii Mtsn 2 Medan. Jurnal Diversita, 76–82.

Oktaviani, Y., & Mayasari, S. (2018). Peningkatan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Dengan Layanan Bimbingan Kelompok Improving Interpersonal Communication Skills With Group Guiding Services. Jurnal Bimbingan Konseling, 5(6).

Pertiwi, Y. A. (2020). Profil Komunikasi Interpersonal Peserta Didik dan Implikasi pada Program Bimbingan Pribadi Sosial. Prophetic : Professional, Empathy and Islamic Counseling Journal, 3(2), 123. https://doi.org/10.24235/prophetic.v3i2.7588

Putra, B. J., & Jamal, J. (2020). Profil Keterampilan Komunikasi Interpersonal Siswa. Studi Guru Dan Pembelajaran, 3(3), 399–407.

Rahmawati et al. (2019). Peningkatan Keterampilan Komunikasi Interpersonal Melalui Teknik Diskusi Kelompok Pada Siswa Kelas Viii SMP Negeri 1 Wates dan SMP Negeri 3 Wates Yogyakarta. JURNAL ILMIAH DIDAKTIKA: Media Ilmiah Pendidikan dan Pengajaran, 19(2), 236-246. Jurnal Ilmiah DIDAKTIKA Februari, 19(2), 236. http://dx.doi.org/10.22373/jid.v19i2.5035

Sahputra, D. (2018). Komunikasi Interpersonal Pada Siswa Serta Implikasinya Dalam Pelayanan Bimbingan Dan Konseling. Jurnal Wahana Konseling, 1(2), 14. https://doi.org/10.31851/juang.v1i2.2088

Sri Narti, R. (2014). Model bimbingan kelompok berbasis ajaran Islam : untuk meningkatkan konsep diri Islam (Rahmat (ed.)). Pustaka pelajar.

Sugiono 2016 dalam Fakhri. (2021). Metode Penelitian Purposive Sampling. 2021, 32–41.

Sulastri Saberina Br Bukit, Umbu Tagela, Y. W. (2023). HUBUNGAN ANTARA KOMUNIKASI INTERPERSONAL DENGAN PENYESUAIAN SOSIAL PADA SISWA. Paper Knowledge . Toward a Media History of Documents, 9(4), 159–166. https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/AN-NUR

Suryani, I., & Neilyca, W. (2018). Upaya Guru Bk dalam Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Siswa di MAL UIN Su Medan. Al-Irsyad, 8(2), 1–13. http://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/al-irsyad/article/view/6722%0Ahttp://jurnal.uinsu.ac.id/index.php/al-irsyad/article/viewFile/6722/2954

Tuasikal, J. M. S., Mudjiran, M., & Nirwana, H. (2016). Pengembangan Modul Bimbingan dan Konseling untuk Meningkatkan Kemampuan Komunikasi Interpersonal Siswa. Konselor, 5(3), 133. https://doi.org/10.24036/02016536493-0-00

Widodo, H., Sari, D. P., Wanhar, F. A., & Julianto, J. (2021). Pengaruh Pemberian Layanan Bimbingan dan Konseling Terhadap Komunikasi Interpersonal Siswa SMK. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(4), 2168–2175. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/1028




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/jmbkan.v9i2.10770

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Akun Akademik Anda Terhubung dengan :

  

Didedikasikan Untuk:

   

 

Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.