EFEKTIVITAS KONSELING KELOMPOK TEKNIK BIBLIOKONSELING UNTUK MENINGKATKAN KEPERCAYAAN DIRI SISWA KELAS X TBSM 1 DI SMK NEGERI 2 JEMBER

Fakhruddin Mutakin(1), Amin Fadholi(2*), Arifin Nur Budiono(3)

(1) Universitas Islam Jember
(2) Universitas Islam Jember
(3) Universitas Islam Jember
(*) Corresponding Author

Sari


Research on the Effectiveness of Group Counseling Bibliocounseling Techniques to Increase the Self-Confidence of Class X TBSM 1 Students at SMK Negeri 2 Jember for the 2021/2022 academic year with 4 students as respondents from a total population of 30 students who were taken using a purposive sampling technique, namely a sampling technique with certain considerations (with moderate, low, very low confidence criteria based on initial data). The methods used in this study are observation, interviews, questionnaires. Data analysis used the t-test formula with the help of SPSS 2022, based on the results of a questionnaire distributed to class X TBSM 1 SMK Negeri 2 Jember for the 2021/2022 academic year. Based on the results of research on the effectiveness of group counseling bibliocounseling techniques to increase self-confidence with the results of the t-test stated that sig 0.02 < α 0.05. This shows that students' self-confidence is in a positive position, meaning that the major hypothesis (Ha) in this study is accepted. Thus the conclusion is obtained: The results of this study stated that there was effectiveness of group counseling in the bibliocounseling technique to increase students' self-confidence. In accordance with the formulation of the problem in this study with the calculation of the t-test in SPSS 2022. It can be seen from the results of the post-test scores which increased after participating in group counseling on the bibliocounseling technique. In this thesis also provides suggestions for the perfection of further research and closing is the end of the research report of this thesis.

Kata Kunci


bibliocounseling techniques; confidence

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Aeni, E. E. Z., Nurfahriani, I., & Kadarisma, G. (2018). Hubungan Kepercayaan Diri Dan Kemampuan Penalaran Matematis Siswa Smp. JPMI (Jurnal Pembelajaran Matematika Inovatif), 1(4), 531. https://doi.org/10.22460/jpmi.v1i4.p531-538

Amarta, D., Pravesti, C. A., Bk, J., Pedagogi, F., Pgri, U., & Buana, A. (2021). Keefektifan Biblioedukasi untuk Meningkatkan Efikasi Diri Akademik Siswa VII-A SMPN 3 Krian. 6(2), 62–66.

Amin, A. (2018). Hubungan Kepercayaan Diri Dengan Penyesuaian Diri Pada Remaja. Psikologi, 5(2), 79–85.

Amri, S. (2018). Pengaruh Kepercayaan Diri (Self Confidence) Berbasis Ekstrakurikuler Pramuka Terhadap Prestasi Belajar Matematika Siswa Sma Negeri 6 Kota Bengkulu. Jurnal Pendidikan Matematika Raflesia, 3(2), 156–168.

Andiwijaya, D., & Liauw, F. (2019). Latar Belakang Setiap orang berbeda satu dan lainnya , masing-masing memiliki karakter yang khas melekat pada kehidupan misalnya pekerjaan maupun perekonomian . Banyaknya orang yang kurang percaya diri Identifikasi Masalah • Milenial Jakarta yang mengalam. 1(2), 1695–1704.

Annikmah, I., Priyo Darminto, B., & Budi Darmono, P. (2020). Pengaruh kepercayaan diri dan adversity quotient terhadap kemampuan pemecahan masalah matematika siswa. PYTHAGORAS: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 9(22), 106–113.

Ariska, R., Bariyyah, K., & Sari, E. K. W. (2019). Teknik bibliokonseling sebagai treatment untuk meningkatkan empati siswa. Psychocentrum Review, 1(2), 79–84. https://doi.org/10.30998/pcr.1210

Dewi, R. P., & Wiyono, B. D. (2019). Konseling Kelompok Teknik Bibliokonseling untuk Meningkatkan Motivasi Belajar Siswa Kelas V MI Nurul Huda 2 Kota Mojokerto. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 43–49.

Fitri, E., Zola, N., & Ifdil, I. (2018). Profil Kepercayaan Diri Remaja serta Faktor-Faktor yang Mempengaruhi. JPPI (Jurnal Penelitian Pendidikan Indonesia), 4(1), 1–5. https://doi.org/10.29210/02017182

Harwendra, M. A., & Silaen, S. M. J. (2020). Hubungan Kepercayaan Diri Dan Kecemasan Dengan Perilaku Menyontek Saat Menghadapi Ujian Nasional Pada Siswa Kelas Xii Sman 8 Bekasi. Jurnal IKRA-ITH Humaniora, 4(3), 87–97.

Hidayati, S. R. N., & Savira, S. I. (2021). Hubungan Antara Konsep Diri dan Kepercayaan Diri Dengan Intensitas Penggunaan Media Sosial Sebagai Moderator Pada Mahasiswa Psikologi Universitas Negeri Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(03), 1–11. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/41122

Konseling, B., Pendidikan, F. I., Surabaya, U. N., Christiana, E., Pd, S., & Pd, M. (n.d.). PENERAPAN TEKNIK BIBLIOKONSELING UNTUK MENINGKATKAN PERCAYA DIRI KELAS VII SMP NEGERI 32 SURABAYA Implementing Biblio -counselling Technique to Improve Confidence of Seventh Graders of SMP Negeri 32 Surabaya Yunitasari. 0.

Marzatifa, L., & Agustina, M. (2021). Ice Breaking : Implementasi , Manfaat dan Kendalanya untuk Meningkatkan Konsentrasi Belajar Siswa. 6(2), 162–171. https://doi.org/10.32505/al-azkiya.v6i2.3309

Munawaroh eem. (n.d.).

Prahastini, Y., Hidayah, N., & Lasan, B. B. (2021). Bibliokonseling Meaning of Life Budaya Dayak Kenyah. 2007, 1159–1164.

Primadhini, A. F. (2021). Analisis Kepercayaan Diri Siswa Kelas VIII Pada Pembelajaran Matematika di Tengah Pandemi COVID-19. 05(03), 2294–2301.

RIZKY RAMADHANI, A., & TRI HARIASTUTI, R. (2018). Pengembangan Booklet Untuk Bibliokonseling Siswa Dalam Menangani Perilaku Salah Suai Di Smp Negeri 2 Candi Sidoarjo. Jurnal BK UNESA, 8(2), 357–363.

Saputri, L. K., Lestari, D. R., & Zwagery, R. V. (2020). Hubungan Pola Asuh Orang Tua dengan Kepercayaan Diri Remaja di SMK Borneo Lestari Banjarbaru. Dunia Keperawatan: Jurnal Keperawatan Dan Kesehatan, 8(1), 34. https://doi.org/10.20527/dk.v8i1.7245

Shofiah, V. (2019). Metode Biblioterapi Islam Untuk Pengembangan Karakter Tanggung Jawab Pada Mahasiswa. Educational Guidance and Counseling Development Journal, 2(1), 1. https://doi.org/10.24014/egcdj.v2i1.7250

Sudarji, S. (2018). Hubungan Antara Nomophobia Dengan Kepercayaan Diri. Psibernetika, 10(1), 51–61. https://doi.org/10.30813/psibernetika.v10i1.1041

Validitas, U. J. I., Reliabilitas, D. A. N., & Kepercayaan, A. (2021). Uji validitas dan reliabilitas angket kepercayaan diri. 4(5), 367–373.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/jmbkan.v9i2.10370

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Akun Akademik Anda Terhubung dengan :

  

Didedikasikan Untuk:

   

 

Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.