NILAI TAMBAH SNACK SAYURAN ORGANIK UD JIBARIZ DI KECAMATAN GETASAN KABUPATEN SEMARANG

Maria Mega Mawarni(1*), Maria Maria(2)

(1) Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga
(2) Universitas Kristen Satya Wacana Salatiga
(*) Corresponding Author

Sari


Home industry Jibariz is one of the SMEs that processes organic vegetable products into sticks and dumplings. The purpose of the study was to determine the amount of added value generated, analyze costs, revenues, profits from processing, and business developments from the trend of selling Jibariz organic vegetable snacks 2 years before (2018, 2019) and during the Covid-19 pandemic (2020). This research was conducted in Jampelan hamlet, Getasan sub-district, Semarang district. Sampling was done intentionally (purposive sampling). The data was processed using quantitative descriptive methods. Analysis of the data used in this study is the analysis of added value using the Hayami method. The result of the research shows that the added value of Jibariz organic vegetable snack is Rp. 61,800 per kilogram or 68.66% of the product value. The average cost incurred each month is Rp. 3,557,556 with a total production of 600 packs per month and able to provide a monthly income of Rp. 9,000,000 and the profit earned is Rp. 3,181,000. The value of the R/C ratio obtained is 1.5 so it is feasible to continue. The development of Jibariz's organic vegetable snack business in the 2 years before Covid-19 the sales trend fell, while in 2020 during the Covid-19 pandemic the sales trend increased.


Kata Kunci


Organic Vegetables; Value added; Sales Volume

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Ajeng, S. (2011). Peramalan Penjualan Untuk Perencanaan Pengadaan Persediaan Buah Durian Di Rumah Durian Harum Bintaro Jakarta. Jakarta: Universitas Negeri Syarif Hidayatullah.

Ambarsari, W., V. D. Y. B. Ismadi, A. Setiadi. 2014. Analisis pendapatan dan profitabilitas usahatani padi (Oryza sativa, l.) di Kabupaten Indramayu. Jurnal Agribisnis Wiralodra, 6(2), 19 – 27.

Arisandy, S. D., Jani, J., & Joni M. M. A. (2019). Analisis Nilai Tambah Dan Perkembangan Usaha Agroindustri Asap Cair Tempurung Kelapa Pada CV Prima Rosandries Di Desa Kemiri Kecamatan Panti Kabupaten Jember. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 3(2), 244-255.

Asheri, V. P., & Amzul. (2015). Analisis Nilai Tambah Cokelat Batangan Chocolate Bar Di Pipiltin Cocoa Kebayoran Baru Jakarta Selatan. Jurnal Forum Agribisnis, 5(1).

Boediono. (2002). Ekonomi Makro: Seri Sinopsis Pengantar Ilmu Ekonomi. Yogjakarta: BPEE.

Ellyas, S. (2008). Pertanian Organik Solusi Hidup, Harmoni dan Berkelanjutan. Jakarta: Penebar Swadaya.

Hayami et., all. (1987). Agricultural Marketing and Processing ini Upland Java A Perspective From A Sunda Village. Bogor: CPGRT Centre.

Hermawatie. (1998). Agroindustri Tempe dan Peran Koperasi dalam Pengembangannya. Malang: Fakultas Pertanian Universitas Brawijaya.

Husniah, F. H., Triana D. H., & Titin A. (2019). Analisis Nilai Tambah Agroindustri Kerupuk Tempe Kecamatan Puger Kabupaten Jember. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 3(1), 195-203.

Kotler, P. & Keller. (2013). Marketing Management fourteenth edition. London: Pearson Education.

Maemunah, S. (2019). Pengaruh kualitas pelayanan, persepsi harga, cita rasa terhadap kepuasan konsumen dan loyalitas konsumen. IQTISHADequity 1(2), 57– 68.

Maryati. (2010). Statistika Ekonomi dan Bisnis, Edisi Revisi Cetakan Kedua. Yogyakarta: (UPP) AMPYKPN.

Prasetiyo, D. P., Abdul W. M., & Silvana M. (2018). Analisis Nilai Tambah Nira Kelapa Pada Agroindustri Gula Merah Kelapa Kasus Pada agroindustri Gula Merah Desa Karangrejo Garum Blitar. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis 2(1), 41-51.

Rahardjo, C. P. (2016). Faktor Yang Menjadi Prefensi Konsumen Dalam Membeli Produk Frozen Food. Jurnal Manajemen Dan Start Up Bisnis, 1(1).

Rosita, I. (2020). Pengaruh Pandemi Covid-19 Terhadap Ukm Di Indonesia. Jurnal Lentera Bisnis, 9(2).

Soekartawati. (2003). Teori Ekonomi Produksi Dengan Bahasan Analisis Cobb Douglas. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Suastina & Kayana. (2015). Susunan Rencana Usaha. Bali: Udayana.

Sugiyono, (2014). Metode Penelitian Pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Eidos.

Sujarweni, V. W. (2014). Metode Penelitian Lengkap, Praktis, dan Mudah Dipahami. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Sukmawati D. A., & Syafrial. (2018). Analisis Nilai Tambah Gula Kelapa Dan Strategi Pengembangan Pada Agroindustri Kecap Cap Srk Di Kabupaten Pacitan. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 2(1), 29-40.

Suratiyah, K. (2015). Ilmu Usahatani. Penebar Swadaya. Jakarta.

Yanti, N. P. L. P., Mahatma T., & Agung S. W. (2016). Analisis Peramalan Penjualan Produk Kecap Pada Perusahaan Kecap Manalagi Denpasar Bali. Jurnal Rekayasa Dan Manajemen Agroindustri, 4(1), 72-81.

Yuliawati T., & Tinjung M. P. (2020). Analisis Usaha Dan Nilai Tambah Agroindustri Keripik Tempe Di Kedungjenar Kabupaten Blora Jawa Tengah. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 4 (4), 88-892.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/zmip.v46i3.4818

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


##submission.copyrightStatement##

 

    

 

 

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.