Customer Satisfaction at Babeh Sadeli Typical Betawi Restaurant

Anita Swantari(1*), Filma Festivalia(2), Haryo Wicaksono(3), Mimi Enggriani(4)

(1) Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti
(2) Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti
(3) Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti
(4) Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to determine the effect of service quality and facilities on customer satisfaction at Babeh Sadeli Typical Betawi Restaurant. This type of research is descriptive research with a quantitative approach with a simple regression analysis method which is processed with the help of the SPSS program. The population in this study were all visitors who had come to the Betawi Babeh Sadeli Restaurant. At the same time, the sample in this study amounted to 100 respondents. Data collection techniques by distributing questionnaires. The sampling technique used is accidental sampling. The results showed that the quality of service and facilities significantly affected the variable of customer satisfaction. Customer satisfaction. This indicates that the Betawi Babeh Sadeli Restaurant provides quality consisting of security, security, and supervision.


Full Text:

PDF

References


Harnoto, F. (2014). Strategi Kepuasan Pelanggan Dalam Mempertahankan dan

Meningkatkan Loyalitas Pelanggan. Jurnal Ekonomi Manajemen dan Akuntansi, 36: 1-15.

Hasnih., Gunawan., & Hasmin. (2016). Pengaruh Lima Dimensi Kualitas Pelayanan Publik Terhadap Tingkat Kepuasan Masyarakat

di Kelurahan Ompo Kecamatan Lalabata Kabupaten Soppeng. Jurnal Mirai Management, 1(2): 426-445.

Maulana, A. S. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap

Kepuasan Pelanggan PT. TOI. Jurnal Ekonomi, 7(2): 113-125.

Melani, A. (2017). Kepuasan Konsumen Terhadap Fasilitas Di Karang Restaurant Ktm

Resort Batam. JOM Fisip, 4(2): 1-14.

Mirella, N. N. R., Nurlela, R., Erviana, H., & Farrel, M. H. (2022). Faktor Yang Mempengaruhi: Kepuasan Pelanggan dan Minat Pembelian: Kualitas Produk, dan Persepsi Harga (Literatur Review Manajemen Pemasaran). JMPIS: Jurnal Manajemen Pendidikan dan Ilmu Sosial, 3(1): 350-363.

Mirzah, A. L., Gunawan, A. N. S., & Salayanti, S. (2018). Penerapan Pencahayaan Buatan Pada Interior Restoran Atmosphere Bandung di Malam Hari. Idealog Ide dan Dialog Desain Indonesia, 2(2):193-214.

Purbasari, M. (2010). Indahnya Betawi. Humaniora, 1(1): 1-10.

Putri, A. D., & Astuti, S. R. T. (2017). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Kepuasan Konsumen Serta Dampaknya Terhadap Minat Beli

Ulang Konsumen (Studi Pada Blends Pasta & Chocolate Cabang Unika

Semarang). Dipoegoro Journal of Management, 6(2): 1-10.

Putro, S. W., Semuel, H., & Brahmana, R. K. M. R. (2014). Pengaruh Kualitas Layanan dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Loyalitas Konsumen Restoran Happy Garden Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran, 2(1): 1-9.

Ratnaningtyas, H., Nurabeti., Asmaniati, F., Amrullah. (2022). Pengaruh People, Physical Evidence Dan Process Terhadap Kunjungan. Value: Jurnal Manajemen dan Akuntansi, 17(2): 75-87.

Ratnaningtyas, H., Nurabeti., Asmaniati, F., Amrullah. (2022). The Effect Of 4p On The Decision to Visit Ampera 2 Tak Veteran's Restaurant Bintaro, Jakarta Selatan. JPIM: Jurnal Peneletian Ilmu Manajemen, 7(1): 149-159.

Ratnaningtyas, H., Ingkadijaya, R., & Desafitri, L. (2022). The Effect Of E-Wom and Tourism Product Attributes on Visiting Decisions in Lake Cipondoh Tourist Destination, Tangerang City, Banten Province. JPIM: Jurnal Penelitian Ilmu Manajemen, 7(2): 232-239.

Riadi, M., Kamase, J., & Mapparenta. (2021). Pengaruh Harga, Promosi Dan Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Konsumen Mobil Toyota (Studi Kasus Pada PT. Hadji Kalla Cabang Alauddin). Journal of Management Science (JMS), 2(1): 41-60.

Sara, F. M., Ningsih, C., & Andari, R. (2017). Pengaruh Physical Evidence Terhadap Keputusan Pembelian Knsumen di Café Infinito Culinery Bandung. The Journal Gastronomy, 4(1): 9-17.

Subianto, T. (2007). Studi Tentang Perilaku Konsumen Beserta

Implikasinya Terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ekonomi Modernisasi, 3(3): 165-182.

Sulaeman, E. R. (2015). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan (Studi Kasus Pada Charly VHT Family Karaoke Cabang Garut. Jurnal Manajemen. 14(2), 175-196.

Sumarsid., & Prayanti, A. B. (2022). Pengaruh Kualitas Layanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan Pada Grabfood (Studi Wilayah Kecamatan Setiabudi). Jurnal Ilmiah M-Progress, 12(1): 70-83.

Suwarti, A. G., & Suwatri. (2021). Peran Peningkatan Pelayanan Pramusaji Guna Meningkatkan Kepuasan Pelanggan. JIMEK: Jurnal Ilmu Manajemen, Ekonomi dan Kewirausahaan, 1(3): 12-19.

Trianah, L., Pranitasari, D., & Marichs, S. Z. (2017). Pengaruh Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pelanggan dan Loyalitas Pelanggan. Jurnal STEI Ekonomi, 26(01):105-122.

Untari, D. T., Avenzora, R., Darusman, D., Arief, H., & Prihatno, J. Strategi Pengembangan Kuliner Tradisional Betawi di DKI Jakarta. Ekuitas: Jurnal Ekonomi dan Keuangan, 2(3): 313-340.

Utami, I. A. I. S., & Jatra, I. M. (2015). Pengaruh Kualitas Layanan Terhadap Kepuasan Pelanggan Restoran Baruna Sanur. E-Jurnal Manajemen Unud, 4(7): 1-17.

Zikri, A., Yoesoef, A., & Umar, M. (2018). Eksistensi Rumah Makan Tradisional Terhadap Masuknya Rumah Makan Modern di Kota Banda Aceh Tahun 1980-2016. Jurnal Ilmiah Mahasiswa (JIM), 3(1): 83-89.

Tang, K. S. (2016). Constructing scientific explanations through premise–reasoning–outcome (PRO): an exploratory study to scaffold students in structuring written explanations. International Journal of Science Education, 38(9), 1415-1440.

Goundar, S. (2012). Research methodology and research method. Victoria University of Wellington.

Amaratunga, D., Baldry, D., Sarshar, M., & Newton, R. (2002). Quantitative and qualitative research in the built environment: application of “mixed” research approach. Work study, 51(1), 17-31.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/atd.v7i2.8655

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Anita Swantari, Filma Festivalia, Haryo Wicaksono, Mimi Enggriani

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

At-Tadbir: Jurnal Ilmiah Manajemen is licensed under Creative Commons Attribution-Share A like 4.0 International License