PENGEMBANGAN VIDEO PEMBELAJARAN PENDAMPING GAMES EDUKATIF WORDWALL UNTUK MATERI PAI SEKOLAH DASAR

Ani Nur Aeni(1*), Dadan Djuanda(2), Maulana Maulana(3), Rini Nursaadah(4), Salsabila Baliani Putri Sopian(5)

(1) Universitas Pendidikan Indonesia
(2) Universitas Pendidikan Indonesia
(3) Universitas Pendidikan Indonesia
(4) Universitas Pendidikan Indonesia
(5) Universitas Pendidikan Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This research is focused on PAI material and the target of this research is elementary school students. The research approach used is a mix method with a development design using a 4-D model formulated from Thiagarajan, Semmel and Semmel. This development model contains 4 steps, namely define, design, develop, and disseminate. Research data was obtained through interviews, questionnaires, and document analysis techniques. This research produces: 1) learning video product design made based on the results of questionnaire analysis of teacher needs for PAI SD learning media and based on PAI SD curriculum analysis by analyzing Basic Competencies. From this basis, learning video products are designed that are in accordance with the characteristics of elementary school students, 2) Products in the form of wordwall companion learning videos that last 8 minutes 44 seconds. 3) Product test results that get an assessment from users with a very good predicate, meaning that the product is very suitabel for use in PAI teaching. From the results of this research, learning videos can be further developed for other materials

Keywords


Islamic Religius Education; learning videos; Generation Z

Full Text:

PDF

References


Abdulhak, Ishak; Darmawan, D. (2015). Teknologi Pendidikan. Bandung: Remaja Rosydakarya.

Achsin, A. (1986). Media Pendidikan dalam kegiatan Belajar Mengajar. IKIP Ujung Pandang Press.

Adji, W. S., Ansari, M. I., Bashith, A., & Albar, M. (2021). Analisis Kelayakan Video Pembelajaran IPS Jenjang MI/SD di Platform Youtube pada Materi Keragaman Agama di Indonesia. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 6(2), 57-68 DOI: https://doi.org/10.31602/muallimuna.v6i2.4362

Aeni, Ani Nur; Khulqi, Rifa’ul; Latifa, D. A. A. N. I. (2022). Pemanfaatan Video Pembelajaran Kepemimpinan Khulafur Rasyidin sebagai Media Pembelajaran Politik Islam Siswa SD. Al-Madrasah: Jurnal IlmiahPrndidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 979-990. DOI: https://doi.org/http://dx.doi.org/10.35931/am.v6i4.1097

Aeni, Ani Nur; Nofriani, Annisa nur; Fauziah, Irsa Ayuni; Fauzi, I. A. (2022). Pemanfaatan Media Animasi Berbasis Aplikasi Renderforest dalam Membentuk Kepribadian Islami bagi Siswa Sekolah Dasar Kelas 4. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia, 2(6), 279-287. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.52436/1.jpti.183

Aeni, A. N. (2022). Perkembangan Peserta Didik SD. UPI Press.

Aeni, A. N., Aprilia, D., Putri, N. A., & Ariyanti, A. (2022). Penggunaan Video Animasi DESI (Deskriptif, Edukatif, Smart dan Interaktif ) Mengenai Sistem Pembayaran Shopee Pay Later dalam Pandangan Ekonomi Islam sebagai Sarana Edukatif bagi Mahasiswa. Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi, 22(2), 1041-1044. DOI: https://doi.org/10.33087/jiubj.v22i2.2258

Aeni, A. N., Juneli, J. A., Indriani, E., Septiyani, I. N., & Restina, R. (2022). Penggunaan E-book Kijubi (Kisah Takjub Nabi) dalam Meningkatkan Pemahaman Siswa SD Kelas V terhadap Keteladanan Nabi Muhammad SAW. Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 6(4), 1214-1222. DOI: https://doi.org/10.35931/am.v6i4.1113

Ariani, D. N., & Batubara, H. H. (2017). Pengaruh Pembelajaran Matematika Realistik dengan Strategi Heuristik Krulik dan Rudnik terhadap Kemampuan Berfikir Kritis dan Prestasi Belajar Siswa Sekolah Dasar. Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 41-53. DOI: https://doi.org/10.31602/muallimuna.v2i2.767

Asiah, N. (2016). Inovasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam melalui E-Learning di SMA Budaya Bandar Lampung. UIN Ar-Raniry Banda Aceh, Vol 6(1), 93-105

Aziz, A. A., Hidayatullah, A. S., Ruswandi, U., & Arifin, B. S. (2021). Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) di Sekolah Dasar. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 9(1), 63-77. DOI: https://doi.org/10.36667/jppi.v9i1.542

Fahyuni, E. F., & Aini, W. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Tutorial Sujud pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam pada Sekolah Menengah Pertama. Halaqa: Islamic Education Journal, 3(1), 43-52. DOI: https://doi.org/10.21070/halaqa.v3i1.2116

Farhaniah, Siti. (2021). Penerapan Media Berbasis Wordwall untuk Meningkatkan Keaktifan Belajar Siswa pada Pembelajaran Tematik di Kelas V Sekolah Dasar Negeri 127 Kota Jambi. Skripsi. Universitas Islam Negeri Sulthan.

Fitri, F. dan A. (2019). Pengembangan Video Pembelajaran Menggunakan Aplikasi Kinemaster pada Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 3(2), 524-532. DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i6.1387

Madjid, A. (2014). Belajar dan Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Remaja Rosydakarya.

Miles, B. Mathew,; Huberman, M. (1984). Qualitative Data Analysis: A Sourcebook of New Methods. Sage Publication Bavelry Hills.

Ngongo, Verdinandus Lelu, :, Hidayat, T., & Wijayanto. (2019). Pendidikan di Era Digital. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pasca Sarjana Universitas PGRI Palembang, 2, 999-1015.

Oktaviani, Ana Maria; Mulyaningsih, Iis Nuraida; Priatna, Yuzzara Zahwa; Aeni, A. N. (2022). Pengembangan video Anmasi Pembelajaran PAI dalam Meningkatkan Karakter Anak di Sekolah Dasar Melalui Zepenter. Jurnal Pendidikan dan Teknologi Indonesia, 2(6), 289-294. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.52436/1.jpti.186

Putra, P. (2017). Internalisasi Pendidikan Karakter pada Pembelajaran IPA melalui Model Konstruktivisme di Madrasah Ibtidaiyah Negeri Sebebal. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 2(2), 75-88. DOI: https://doi.org/10.31602/muallimuna.v2i2.770

Rizal, Ahmad Syamsu. (2014). Perumusan Tujuan Sebagai Basis Pengembangan Kurikulum Pendidikan Islam. Ta’lim: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 12(2), 97-112.

Rizkia, Fanny Sabila. (2020). Belajar dan Bermain Menggunakan Media Pembelajaran Interaktif Wordwall. Jurnalpost.Com.

Sudjana, N., & Rivai, A. (2001). Media Pengajaran. Sinar Baru.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R & D. Alfabeta.

Sulistyowati, Endang. (2012). Pembelajaran PAI di Sekolah Dasar dengan Pendekatan Tematik. Jurnal Al-Bidayah, 4(1), 63-76. DOI: https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v4i1.19

Sumijati, S. S. (2022). Pelatihan Empati pada Anak Kelas V SD Antonius Banyumanik Kota Semarang. Patria: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 4(1), 18-27. DOI: https://doi.org/https://doi.org/10.24167/patria.v4i1.3399

Trianto. (2011). Panduan Lengkap Penelitian Tindakan Kelas (Classroom Action Research): Teori & Praktik. Malang: Prestasi Pustakarya.

Wigalina, S., Muyasaroh, K., Aurora, U., & Aeni, A. N. (2022). Pengembangan Video Animasi Zepetto Sebagai Media Dakwah Meneladani Sifar “Shiddiq” Rasulullah SAW untuk Anak SD. Al Qalam: Jurnal Ilmiah Keagamaan dan Kemasyarakatan, 16(5), 1617-1627. DOI: https://doi.org/10.35931/aq.v16i5.1111




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v8i2.9375

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Ani Nur Aeni, Dadan Djuanda, Maulana Maulana, Rini Nursaadah, Salsabila Baliani Putri Sopian

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal is indexed by:

                   

This journal dedicated by:

   

Creative Commons License
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah by https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/jurnalmuallimuna/ is licensed under is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.