KONSEP ECOPEDAGOGY DALAM PELESTARIAN KEARIFAN LOKAL DI MIN 10 BLITAR

Mohamad Sabilli Firmansyah(1*), Agus Mukti Wibowo(2)

(1) UIN Maulana Malik Ibrahim Malang
(2) UIN Maualan Malik Ibrahim Malang
(*) Corresponding Author

Abstract


Ecopedagogy is an academic movement to make students aware of being individuals who have understanding, awareness, and skills in protecting and preserving nature. The ecopedagogy concept is oriented towards a sustainable future or sustainability in preserving nature. By applying the ecopedagogy concept, it can make the school environment clean, beautiful, comfortable for learning and can bring up attitude of caring for the environment in students as a form of preserving local wisdom. This research explores the concept of ecopedagogy in the preservation of local wisdom at MIN 10 Blitar. The purpose of describe the ecopedagogy concept in the preservation of local wisdom at MIN 10 Blitar. This research uses a descriptive qualitative approach and the type of research is an instrumental case study. The data collection techniques in this research are observation, interview, and documentation. The data analysis technique of this research uses the Milles and Huberman model with three steps analysis: data reduction, data presentation, and conclusion. The results of this research indicate that the ecopedagogy concept at MIN 10 Blitar is implemented through a series of eco green programs. The ecopedagogy concept at MIN 10 Blitar, it can foster students to have ecological awareness and have skills to preserve the environment. Students of MIN 10 Blitar can play an active role in the preservation of local wisdom "Resik Deso" by the people of Sukosewu Village, Gandusari District, Blitar Regency in protecting and preserving the environment

Keywords


ecopedagogy concept; preserving; local wisdom; environment

Full Text:

PDF

References


Aisyah, N. (2018). Penerapan Kebersihan Lingkungan Dalam Proses Belajar Mengajar Pendidikan Agama Islam Di SD Inpres Lakiyung Kecamatan Somba Opu Kabupaten Gowa. Makasar: Universitas Muhamadiyah Makasar.

Arisona, R. D. (2018). Pengelolaan Sampah 3R (Reduce, Reuse, Recycle) Pada Pembelajaran IPS Untuk Menumbuhkan Karakter Peduli Lingkungan. Al Ulya : Jurnal Pendidikan Islam 3(1), 41-42

Geographic, N. (2016). Air Sungai di Indonesia Tercemar Berat. National Geographic Indonesia.

Hardani. Ustiawaty, J. A. H. (2020). Buku Metode Penelitian Kualitatif dan Kuantitatif. Banyumas: Pustaka Ilmu.

Hidayanti, N., Abidin, Z., & Susilaningsih, S. (2018). Implementasi Pendidikan Lingkungan Hidup Sebagai Kurikulum Muatan Lokal Ekopedagogi Dalam Membangun Karakter Siswa Di Sdn Lowokwaru 2 Malang. Jinotep (Jurnal Inovasi Dan Teknologi Pembelajaran) Kajian dan Riset Dalam Teknologi Pembelajaran 4(2), 107

Hidayat, K. (2020). Peran Usaha Kesehatan Sekolah (UKS) Sebagai Proses Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Peserta Didik. Jurnal Patriot 2(2), 629

Insani, N. (2018). Hubungan Metode Pembiasaan dalam Pembelajaran dengan Disiplin Anak Usia Dini. Jurnal-Ilmiah Potensia 3(2), 51-52

Jatam. (2021). 2020 Adalah Tahun Panen Ijon Politik Tambang, Kriminalisasi hingga Berujung Bencana. Jatam.

Kariadi, D. (2019). Penggunaan Awik-Awik Sebagai Model “Ecopedagogy” Dalam Pembelajaran IPS. Jurnal PIPSI (Jurnal Pendidikan IPS Indonesia 4(2), 38-39

Khotimah, K. (2017). Wujud Bela Negara Melalui Pendidikan Budaya Hemat Energi (The form of defending the state for energy saving education culture). Jurnal Pertahanan dan Bela Negara 7(3), 72-71

Khusna, L. Z. (2019). Implementasi Perilaku Budaya Lingkungan di MIN 10 Blitar (Vol. 45, Issue 45). UIN Maulana Malik Ibrahim Malang.

Maridi. (2015). Mengangkat Budaya dan Kearifan Lokal dalam Sistem Konservasi Tanah dan Air. Seminar Nasional XII Pendidikan Biologi UNS.

Mirliani. (2019). Pembiasaan Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat Pada Anak Usia Dini DI Raudhatul Athfal Nurul Yaqin Desa Simpang Sungai Duren Kabupaten Muaro Jambi. UIN Sulthan Thaha Syaifuddin Jambi.

N. K Denzin, Y. S. L. (2005). The Sage Handbook of Qualitative Research Third Edition. SAGE Publication.

Niman, E. M. (2019). Kearifan Lokal dan Upaya Pelestarian Lingkungan Alam. Pendidikan Dan Kebudayaan Missio 11(1), 23-24

Orkodashvili, M. (2010). Quality education through child-friendly school : Resource Allocation for the protection of childern right. On MPRA.

Purnami, W., Utama, W. G., & Madu, F. J. (2016). Internalisasi Kesadaran Ekologis Melalui Pengelolaan Sampah di Lingkungan sekolah. Seminar Nasional Pendidikan Sains.

Ryan Prayogi, E. D. (2016). Pergeseran Nilai-Nilai Budaya Pada Suku Bonai Sebagai Civic Culture di Kecamatan Bonai Darussalam Kabupaten Rokan Hulu Provinsi Riau, Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia

Suarmika, P. E., & Utama, E. G. (2017). Pendidikan Mitigasi Bencana Di Sekolah Dasar (Sebuah Kajian Analisis Etnopedagogi). JPDI (Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia) 2(2), 19-20

Supriatna, N. (2016). Ecopedagogy. Remaja Rosdakarya.

Widyaningrum, Lisdiana, P. E. (2015). Evaluasi Partisipasi Siswa Dalam Pengelolaan Sampah Untuk Mendukung Program Sekolah Adiwiyata.

Wihardjo, S. D., P., & Rahmayanti, H. (2021). Pendidikan Lingkungan Hidup. Bojong: Nasya Expanding Management.

Yuliana, L. (2016). Peran Komite Sekolah dalam Mewujudkan Sekolah Efektif. Jurnal Ilmiah Wuny 2(1), 35

Yunansah, H., & Herlambang, Y. T. (2017). Pendidikan Berbasis Ekopedagogik Dalam Menumbuhkan Kesadaran Ekologis Dan Mengembangkan Karakter Siswa Sekolah Dasar. EduHumaniora | Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(1), 28-29




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v8i1.7943

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Mohamad Sabilli Firmansyah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal is indexed by:

                   

This journal dedicated by:

   

Creative Commons License
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah by https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/jurnalmuallimuna/ is licensed under is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.