PENGEMBANGAN VIDEO INTERAKTIF TARI KREASI DAERAH BERBASIS 5W1H PADA PEMBELAJARAN TEMATIK KELAS IV MADRASAH IBTIDAIYAH
(1) Hasyim Asy'ari University
(2) Hasyim Asy'ari University
(*) Corresponding Author
Abstract
The development of interactive videos aims to meet the needs of students in the teaching and learning process in the digital era by utilizing mobile technology. The use of the 5W1H foundation as the basis for compiling materials is a hallmark of the development of this interactive video. This research and development use five stages of ADDIE. Questionnaires, interviews, and documentation were then processed into two types of data, namely qualitative data and quantitative data to then be used as a determinant of the feasibility of interactive videos and to find out the responses of Madrasah Ibtidaiyah students. The 5W1H-based interactive regional dance video has been validated by three expert validators with appropriate criteria and received positive responses from students. Ease of access to products in research and development is a very solution for a more lively and meaningful distance learning model.
Keywords
Full Text:
PDFReferences
Ahmadi, F., & Ibda, H. (2018). Media Literasi Sekolah: Teori dan Praktik. Semarang: CV. Pilar Nusantara.
Arifin, Z. (2016). Evaluasi Pembelajaran. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2006). Prosedur penelitian suatu pendekatan praktik. Jakarta: PT Rhineka Cipta.
Atikoh, N. (2020). Peningkatan Hasil Belajar Seni Tari Melalui Teknik Tandur Berbantukan Gambar Seri. Al-Tarbiyah: Jurnal Pendidikan, 30(2), 124-134. https://syekhnurjati.ac.id/jurnal/index.php/tarbiyah/article/view/7242/pdf_17
Branch, R. M. (2009) . Instructional Design: The ADDIE Approach (Vol. 722). Newyork: Sgringer Science & Business.
Daryanto, J. (2018). Penggunaan Media Pembelajaran Video Interaktif Untuk Meningkatkan Pemahaman Tembang Macapat dalam Pembelajaran Bahasa Daerah Pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 6(1), 8-15. https://media.neliti.com/media/publications/119040-ID-pengembangan-media-pembelajaran-tembang.pdf
Faisal, S. P., & Lova, S. M. (2018). Pembelajaran Tematik di Sekolah Dasar. Medan: CV. Harapan Cerdas.
Giyartini, R. (2020). Puzzle Sebagai Media Pembelajaran Seni Tari di Sekolah Dasar. Indonesian Journal of Primary Education, 4(2), 232-237. https://ejournal.upi.edu/index.php/IJPE/article/view/29376
Gunawan, D. (2020). Pengaruh Media Video Interaktif Terhadap Hasil Belajar Kognitif Kelas IV SD Negeri 2 Karangrejo Trenggalek. Eduproxima: Jurnal Ilmiah Pendidikan IPA, 2(1), 1-9. https://jurnal.stkippgritulungagung.ac.id/index.php/eduproxima/article/view/1489/0
Hadi, S. (2017, May). Efektifitas Penggunaan Video Sebagai Media Pembelajaran Untuk Siswa Sekolah Dasar. Paper presented at Seminar Nasional Teknologi Pembelajaran dan Pendidikan Dasar 2017 (pp. 96-102). http://pasca.um.ac.id/conferences/index.php/sntepnpdas/article/view/849
Hanafi. (2017). Konsep Penelitian R&D dalam Bidang Pendidikan. Saintifika Islamika: Jurnal Kajian Keislaman, 4(2), 129-150. http://jurnal.uinbanten.ac.id/index.php/saintifikaislamica/article/view/1204
Kulsum, U., & Munib, A. (2017). Penerapan Model Pembelajaran Probing Question (PPQ) Untuk Meningkatkan Kreativitas Siswa di Kelas Tingkat Dasar. Jurnal JPSD (Jurnal Pendidikan Sekolah Dasar), 4(2), 1-13. http://journal.uad.ac.id/index.php/JPSD/article/view/9479
Miga, N. S. S., Hodidjah, Giyartini. R. (2018). Penerapan Model Direct Instruction untuk Meningkatkan Keterampilan Motorik Siswa dalam Pembelajaran Seni Tari di Sekolah Dasar. Pedadidaktika: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(3), 242-257. https://ejournal.upi.edu/index.php/pedadidaktika/article/view/13060
Nugroho, I. A., & Surjono, H. D. (2019). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Interaktif Berbasis Video Materi Sikap Cinta Tanah Air dan Peduli Lingkungan. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 6(1), 29-41. https://journal.uny.ac.id/index.php/jitp/article/view/15911
Nurjan, S. (2015). Profesi Keguruan (Konsep dan Aplikasi). Yogyakarta: Samudra Biru.
Peraturan Menteri Pendidikan Nasional RI Nomor 16 Tahun 2007.
Pito, A. H. (2018). Media Pembelajaran dalam Perspektif Al-Qur’an. Andragogi: Jurnal Diklat Teknis, 6(2), 97-117. https://pusdiklattekniskemenag.e-journal.id/andragogi/article/download/59/51/
Pratiwi, E. Y. R., & Asmarani, R. (2018). Kualitas Media Card Dance Untuk Pembelajaran Seni Tari di Lembaga Pendidikan. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 2(2), 1-10. https://ejournal.unikama.ac.id/index.php/JBPD/article/view/2534
Putri, D. A., & Desyandri, D. (2019). Seni Tari Dalam Peningkatan Rasa Percaya Diri Siswa Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 1(3), 185-190. https://edukatif.org/index.php/edukatif/article/view/51
Rahma, F. I. (2019). Media Pembelajaran (Kajian Terhadap Langkah-langkah Pemilihan Media dan Implementasinya dalam Pembelajaran bagi Anak Sekolah Daasr). Pancawahana: Jurnal Studi Islam, 14(2), 87-99. http://ejournal.kopertais4.or.id/tapalkuda/index.php/pwahana/article/view/3608
Ramli, M. (2012). Media dan Teknologi Pembelajaran. Banjarmasin: IAIN Antasari Press.
Rusdiyah, A. R. K. (2017). Penerapan Analytical Thinking Skill dengan Bantuan Strategi 5W+1H untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. e-Jurnal Pensa, 5(2), 51-53. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/pensa/article/view/18625/16995
Sukiman D. (2012). Pengembangan Media Pembelajaran. Yogyakarta: Pedagogia: PT Pustaka Insan Media.
Supandi, A., Sahrazad, S., Wibowo, A. N., & Widiyarto, S. (2020, Juni). Analisis Kompetensi Guru: Pembelajaran Revolusi Industri 4.0. Paper presented at Prosiding Samasta. https://jurnal.umj.ac.id/index.php/SAMASTA/article/view/6692
Supriyono, S. (2019). Pentingnya Media Pembelajaran Untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa SD. Edustream: Jurnal Pendidikan Dasar, 2(1), 43-48. https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpd/article/view/6262
Tegeh, I. M., & Kirna, I. M. (2013). Pengembangan Bahan Ajar Metode Penelitian Pendidikan dengan ADDIE Model. Jurnal Ika. 11(1), 12-26. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/IKA/article/view/1145
Wahid, A. (2018). Pentingnya Media Pembelajaran Dalam Meningkatkan Prestasi Belajar Siswa. Istiqra’, 5(2). https://journal.unesa.ac.id/index.php/jpd/article/view/6262
Wardani, L. (2019). Penggunaan Media Audio Visual Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Seni Budaya Dan Keterampilan Siswa Kelas Iv Sekolah Dasar Negeri 004 Rambah Samo. Indonesian Journal of Basic Education, 2(1), 1-4. https://e-jurnal.stkiprokania.ac.id/index.php/IJOBE/article/view/205
Wardani, R. K., & Syofyan, H. (2018). Video Interaktif Pada Pembelajaran IPA Tematik Integratif Materi Peredaran Darah Manusia. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 2(4), 371-381. https://ejournal.undiksha.ac.id/index.php/JISD/article/download/16154/9616
Wati, R., & Iskandar, W. (2020). Analisis Materi Pokok Seni Budaya dan Prakarya. Tarbiyah Wa Ta’lim: Jurnal Penelitian Pendidikan & Pembelajaran, 7 (3). https://journal.uinsi.ac.id/index.php/Tarbiyawat/article/view/2581
Zainiyati, H. S. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis ICT: Konsep dan Aplikasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Kencana.
DOI: http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v7i2.6363
Refbacks
Copyright (c) 2022 Zulia Nurul Faizah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
This Journal is indexed by:
This journal dedicated by:
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah by https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/jurnalmuallimuna/ is licensed under is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.