Studi Pemikiran Pendidikan Ibnu Khaldun Perspektif Sosio-Progresif

Muhammad Zaim(1*)

(1) 
(*) Corresponding Author

Abstract


 

Indonesia

Diantara karakteristik yang membedakan pemikiran Ibnu Khaldun dengan pemikran pendidikan tokoh lain yaitu tentang malakah (keterampilan) manusia dalam pengajaran, pendidikan untuk keterampilan pekerjaan, dan tentang peran masyarakat dalam dunia pendidikan. Sehingga karakteristik atau corak pemikiran Ibnu Khaldun inilah yang menjadikan pemikiran pendidikan Ibnu Khaldun di sebut pemikiran pendidikan sosio-progresif.

English

Among characteristics that distinguished the Ibn Khaldun's thought with another education thought’s person that was about malakah (skills) of human in teaching, education for job skills, and about the society contribution in education. The characteristics or type of these Ibn Khaldun’s thought that made the Ibn Khaldun’s educational thought called “socio-progressive education”. The purpose of education was achieving the obligations religiosity and fulfilling the necessity to survive. Than Dynamical curriculum of education and emphasized toward the malakah (skills) of thinking and working for the provision of individual and society progress


References


Abdul al-Rahman Ibnu Muhammad Ibnu Khaldun, Muqaddimah Ibnu Khaldun, Beirut, Muassasah al-Kutub al-tsaqofiyah, 1996.

Abdul Khaliq, dkk., Pemikiran Pendidikan Islam, Kajian Tokoh Klasik dan Kontemporer, Yogyakarta, Pustaka Pelajar, 1999

Abdurrahman Ibnu Khaldun, Muqaddimah Ibnu Khaldun, Terj. Ahmadie Thoha, Jakarta, Pustaka Firdaus, 2001.

Ahmad Syafi’i Maarif, Ibnu Khaldun Dalam Pandangan Penulis Barat Dan Timur, Jakarta, Gema Insani Press, 1996.

Ali Abdul Wahid Wafi', Khaldun,Riwayat dan Karyanya, Jakarta, Temrint, 1985.

Ali Audah, Ibnu Khaldun Sebuah Pengantar, Jakarta: Pustaka Firdaus, 1986.

Andi Hakim Nasution, Pengantarke Filsafat Sains, Jakarta, Lentera Antar Nusa, 1999.

Azyumardi Azra, Histeriograf Islam Kontemporer: Wacana, Aktualitas, dan AktorSejarah, Jakarta, PT. Gramedia Pustaka Utama, 2002.

Biyanto, Teori Siklus Peradaban Perspektif Ibnu Khaldun, Surabaya, LPAM, 2004.

Fathiyah Hasan Sulaiman, Ibnu Khaldun Tentang Pendidikan. Jakarta, Minaret, 1991.

Fuad Baali dan Ali Wardi, Ibnu Khaldun dan Pola Pemikiran Islam, terj. Ahmadi Thoha dan Mansuruddin, Jakarta, Pustaka Firdaus, 2003.

Ibnu Khaldun Sejarawan Muslim Lintas Zaman, dalam Majalah Az-Zikra, No. 30, Tahun 3, Mei 2007.

Jujun S. Suriasumantri, Filsafat Ilmu: Sebuah Pengantar Populer, Jakarta, Pustaka Sinar Harapan, 2007.

Kemas Badrudin, Filsafat Pendidikan Islam: Analisis Attas, Yogyakarta, Pustaka Pelajar, 2007.

Manda Mila dan Triningsih, Cendikiawan Muslim dari Geber Sampai Tamer Lane, Bandung, 2003.

Moh. Fadil dan Triyo Suproyatno, Sosiologi Pendidikan, Malang, UIN Maliki Press, 2010.

Muhaimin, Arah Baru Pengembangan Pendidikan Islam: Pemberdayaan, Pengembangan Kurikulum, hingga Redefinisi Pengetahuan, Bandung, Penerbit Nuansa, 2003.

Muhaimin, Pengembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam; di Sekolah, Madrasah, dan Perguruan Tinggi, Jakarta, PT. Raja GrafindoPersada, 2010.

Muhammad Abdullah Enan, Ibnu Khaldun: His Life and Work, Penerjemah: Machnun Husein, Biografi Ibnu Khaldun, Jakarta, Zaman, 2013.

Muhammad Jawwad Ridla, Tiga Aliran Utama Teori Pendidikan Islam ; perspektif sosiologis-filosofis, Yogyakarta, Tiara Wacana Yogya, 2002.

Redja Mudyahardjo, Pengantar Pendidikan; Sebuah Studi Awal Tentang Dasar-dasar Pendidikan pada Umumnya dan Pendidikan di Indonesia, Jakarta, PT Raja Grafindo Persada, 2006.

Samsul Nizar, Filsafat Pendidikan Islam: Pendekatan Historis, Teoritis dan Praktis, Jakarta, Ciputat Press, 2002.

Tim Dosen Fakultas Tarbiyah UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, Pendidikan Islam Dari Paradigma Klasik Hingga Kontemporer, Malang, UIN-Malang Press, 2009.

Toto Suharto, Epistemologi Sejarah Kritis Ibnu Khaldun, Yogyakarta, Fajar Pustaka Baru, 2003.

Toto Suharto, Filsafat Pendidikan Islam, Yogyakarta, Ar-Ruzz, 2006.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v1i2.387

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Muhammad Zaim

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal is indexed by:

                   

This journal dedicated by:

   

Creative Commons License
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah by https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/jurnalmuallimuna/ is licensed under is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.