Strategi Sistem Full Day School dalam Membentuk Empati Siswa

Muhammad Iqbal Ansari(1*)

(1) Universitas Islam Kalimantan MAB, Banjarmasin
(*) Corresponding Author

Abstract


Indonesia

Pendahuluan: Penelitian bertujuan untuk menggambarkan strategi yang diterapkan oleh SD Plus Al-Irsyad Al-Islamiyyah Kota Batu sebagai sekolah dasar bersistem full day school dalam membentuk empati siswa. Metode:  Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah metode kualitatif. Hasil: Pelaksanaan sekolah bersistem full day school dilaksanakan dari pagi hingga sore hari.Sekolah menerapkan beberapa kegiatan berupa pembiasaan untuk membentuk empati siswa, yaitu melalui pembiasaan menyantap menu makan yang sederhana, mengambil porsi makan sesuai jatah masing-masing, membagikan makanan, kebiasaan berbaris dengan rapi sebelum masuk kelas, dan mengantri ketika mengambil wudhu. Selain itu terdapat kegiatan yang dilaksanakan dalam setiap minggu dan setiap tahun, yaitu Infaq Jum’at, Bumbung Ramadhan, dan kunjungan ke panti asuhan. Kesimpulan: Beberapakegiatan rutin tersebut telah berhasil membentuk empati siswa.

English

Introduction: This research aims to describe the strategies of SD Plus Al-Irsyad Al-Islamiyyah Kota Batu as the full day elementary school to form the students’ good character. Method:  The method that used in this research is qualitative. Result: The research showed that the school’s activity begin in the morning and end in evening, the school applies some activities as the habits to form the students’ good character. There are making habit the students eat simple meals, taking the meals based on their portion, sharing the meals to other friends, making in well-organized line before enter to classroom, and making line when take ablution. In order, there are some weekly and yearly activities, such as Infaq Jum’at, Bumbung Ramadhan, and visiting some orphanages. Conclusion: The regularly activities had been success to form students’ good character.

References


Muhaimin, et. Al. 2008. Paradigma Pendidikan Islam. Bandung: Rosda Karya.

Goleman, D. 2004. Emotional Intelligence. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Goleman, D. 2005. Kecerdasan Emosi untuk Mencapai Prestasi. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.

Ma’arif, A.S. 1985. Al-Qur’an Realitas Sosial dan Limbo Sejarah (Sebuah Refleksi). Bandung: Pustaka.

Sanctrock, J.W. 2011. Masa Perkembangan Anak Buku 2. Jakarta: Salemba Humanika.

Shapiro, L.E. 2005. Mengajarkan Emotional Intelligence pada Anak. Jakarta: Gramedia Pustaka.

Yusuf, LN. 2012. Psikologi Perkembangan Anak dan Remaja. Bandung: Rosdakarya.

Clark, P. & Kirk, E. 2000. All-day Kindergarten. Childhood Education. 76(4), 228-231.

Gwen Carnes dan Nancy Albrecht. 2007. Academic and sosial-emotional effects of full-day kindergarten: The benefits of time. Emporia State Research Studies, Vol. 43, no. 2, p. 64-72.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v1i1.276

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Muhammad Iqbal Ansari

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal is indexed by:

                   

This journal dedicated by:

   

Creative Commons License
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah by https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/jurnalmuallimuna/ is licensed under is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.