ANALISIS KOMPARASI IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DAN KURIKULUM 2013

Diana Rossa Martatiyana(1*), Aprianti Derlis(2), Hasna Wulan Aviarizki(3), Rizky Roland Jurdil(4), Triasari Andayani(5), Otib Satibi Hidayat(6)

(1) Universitas Negeri Jakarta
(2) Universitas Negeri Jakarta
(3) Universitas Negeri Jakarta
(4) Universitas Negeri Jakarta
(5) Universitas Negeri Jakarta
(6) Universitas Negeri Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


The Indonesian Education Curriculum was updated with the implementation of the Merdeka Curriculum, replacing the 2013 Curriculum. This study aimed to compare the implementation of the Independent Curriculum and the 2013 Curriculum. The research used the Library Studies method and analyzed scientific articles from the Google Scholar database. The findings indicate that both curricula are based on the goals of the National Education System, focusing on fostering students' spiritual, religious attitudes, intelligence, and noble character. However, the 2013 Curriculum emphasizes developing student competencies in cognitive, affective, and psychomotor aspects with a scientific approach, while the Merdeka Curriculum prioritizes character building through the Pancasila Student Profile Project (P5) and implements differentiated learning to cater to students' individual learning needs.


Keywords


Implementation; 2013 Curriculum; Independent Curriculum

Full Text:

PDF

References


Adla, S. R., & Maulia, S. T. (2023). Transisi Kurikulum K13 Dengan Kurikulum Merdeka Terhadap Hasil Belajar Peserta didik. Lencana: Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(2), 262-270. https://doi.org/10.55606/lencana.v1i2.1518

Adlini, M. N., Dinda, A. H., Yulinda, S., & Chotimah, O. (2022). Metode Penelitian Kualitatif Studi Pustaka. Jurnal Edumaspul, 6(1), 974–980. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v6i1.3394

Angga, A., Suryana, C., Nurwahidah, I., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Komparasi Implementasi Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka di Sekolah Dasar Kabupaten Garut. Jurnal Basicedu, 6(4), 5877–5889. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i4.3149

Arif, M. (2016). Pengembangan Instrumen Penilaian Mapel Sains melalui Pendekatan Keterampilan Proses Sains SD/MI. Ta’allum: Jurnal Pendidikan Islam, 4(1), 123–148. https://doi.org/10.21274/taalum.2016.4.1.123-148

Arisanti, D. A. K. (2022). Analisis Kurikulum Merdeka dan Platform Merdeka Belajar Untuk Mewujudkan Pendidikan Yang Berkualitas. Jurnal Penjaminan Mutu, 8(02), 243–250. https://doi.org/10.25078/jpm.v8i02.1386

Astiningtyas, A. (2018). Kesiapan Guru Sekolah Dasar Dalam Pelaksanaan Pembelajaran Tematik Integratif Pada Kurikulum 2013. Primary: Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 7(1), 60. https://doi.org/10.33578/jpfkip.v7i1.5340

Azzahra, A. L., Kholwa, A., Al Fikri, H., & Fadhil, A. (2022). Analisis Perkembangan Kurikulum Pendidikan Agama Islam: Dari KTSP 2006 Menjadi Kurikulum Merdeka. Jurnal Studi Pendidikan Islam, 19(2). https://doi.org/10.36667/bestari.v19i2.1271

Bungawati, B. (2022). Peluang dan Tantangan Kurikulum Merdeka Belajar Menuju Era Society 5.0. Jurnal Pendidikan, 31(3), 381. https://doi.org/10.32585/jp.v31i3.2847

Chamisijatin, L., & Zaenab, S. (2023). Pendampingan Persiapan dan Pelaksanaan Kurikulum Prototipe di SMP Muhammadiyah 02 Kota Batu.Sasambo: Jurnal Abdimas (Journal of Community Service), 5(1), 223–243. https://doi.org/10.36312/sasambo.v5i1.1118https://doi.org/10.36312/sasambo.v5i1.1118.

Dhani, R. R. (2020). Peran Guru Dalam Pengembangan Kurikulum. Peran Guru Dalam Pengembangan Kurikulum, 9(1), 45–50. https://doi.org/10.37755/jsap.v9i1.251

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1), 33–54. https://doi.org/10.21831/hum.v21i1.

Fuad, F. Q. A. Y., Lailiyah, S. B., Wahyono, A. A., & Ahid, N. (2023). Analisis Dan Perbandingan Kurikulum Indonesia Abad Ke–20. JoEMS (Journal of Education and Management Studies), 6(3), 1-8.

Herman, A. U. H., & Aisiah. (2022). Analisis Dokumen Kurikulum Pembelajaran Sejarah : Studi Perbandingan Dokumen Kurikulum 2013 dengan Dokumen Kurikulum Merdeka. Jurnal Kronologi, 4(3), 242–251. https://doi.org/10.24036/jk.v4i3.529

Hidayat, T., Firdaus, E., & Somad, M. A. (2020). Model Pengembangan Kurikulum Tyler Dan Implikasinya Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Di Sekolah. POTENSIA: Jurnal Kependidikan Islam, 5(2), 197–218. http://dx.doi.org/10.24014/potensia.v5i2.6698

Insani, F. D. (2019). Sejarah Perkembangan Kurikulum Di Indonesiasejak Awal Kemerdekaan Hingga Saat Ini. As-Salam: Jurnal Studi Hukum Islam & Pendidikan, 8(1), 43–64. https://doi.org/10.51226/assalam.v8i1.132

Kemendikbud. (2013a). Permendikbud Nomor 58 Tahun 2014 tentang Kurikulum 2013 Sekolah Menengah Atas/Madrasah Aliyah.

Kemendikbud. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 22 Tahun 2016 tentang Standar Proses Pendidikan Dasar dan Menengah.

Kristiani, E., Andrianti, P., Enjelie, E., Norjanah, N., & Bulandari, B. (2023). Komparatif Epistemologi-Aksiologis Kurikulum K13 dengan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pengajaran Sekolah Dasar, 2(1), 76-92. https://doi.org/10.56855/jpsd.v2i1.337

Kurniati, P., Kelmaskouw, A. L., Deing, A., Bonin, B., & Haryanto, B. A. (2022). Model Proses Inovasi Kurikulum Merdeka Implikasinya Bagi Siswa Dan Guru Abad 21. Jurnal Citizenship Virtues, 2(2), 408–423. https://doi.org/10.37640/jcv.v2i2.1516

Latifah, N., Marini, A., & Maksum, A. (2021). Pendidikan Multikultural Di Sekolah Dasar (Sebuah Studi Pustaka). Jurnal Pendidikan Dasar Nusantara, 6(2), 42–51. https://doi.org/10.29407/jpdn.v6i2.15051

Lena, M. S., Iraqi, H. S., Santana, D., & Sari, W. K. (2023). Pengaruh Pembelajaran SBdP Terhadap Kreativitas Peserta didik Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Kelas IV UPTD SDN 02 Sarilamak. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 5(3), 306-312. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i3.15583

Lince, L. (2022). Implementasi Kurikulum Merdeka untuk Meningkatkan Motivasi Belajar pada Sekolah Menengah Kejuruan Pusat Keunggulan. Prosiding Seminar Nasional Fakultas Tarbiyah Dan Ilmu Keguruan IAIM Sinjai, 1(1), 38–49. https://doi.org/10.47435/sentikjar.v1i0.829

Maladerita, W., Septiana, V. W., Gistituati, N., & Betri, A. (2021). Peran Guru dalam Menerapkan Kurikulum 2013 di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(6), 4771–4776. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i6.1507

Muliana GH, A. S. (2023). Assesment Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(6). https://doi.org/10.5281/ZENODO.7815980

Nisak, A., & Yuliastuti, R. (2022). Profil Kesiapan Guru Dalam Mengimplementasikan Kurikulum Merdeka di SMP Negeri 1 Palang. Jurnal Riset Pembelajaran Matematika, 4(2).

Nugroho, T., & Narawaty, D. (2022). Kurikulum 2013, Kurikulum Darurat (2020-2021), Dan Kurikulum Prototipe Atau Kurikulum Merdeka (2022) Mata Pelajaran Bahasa Inggris: Suatu Kajian Bandingan. SINASTRA: Prosiding Seminar Nasional Bahasa, Seni, Dan Sastra, 1.

Nurdyansyah, N. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan AlamBagi Peserta didik Kelas IV Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.

Nurwiatin, N. (2022). Pengaruh Pengembangan Kurikulum Merdeka Belajar dan Kesiapan Kepala Sekolah terhadap Penyesuaian Pembelajaran di Sekolah. Edusaintek: Jurnal Pendidikan, Sains Dan Teknologi, 9(2), 472–487. https://doi.org/10.47668/edusaintek.v9i2.537

Nyoman. (2020). Pemahaman Guru Sekolah Dasar Terhadap Kebijakan Rencana Pelaksanaan Pembelajaran Merdeka Belajar. Seminar Nasional Riset Inovatif, 7(1), 403–407.

Panginan, V. R., & Susianti, S. (2022). Pengaruh Penerapan Kurikulum Merdeka Belajar terhadap Hasil Belajar Matematika Ditinjau dari Perbandingan Penerapan Kurikulum 2013. Jurnal PGSD Universitas Lamappapoleonro, 1(1), 9-16.

Pawero, A. M. V. D. (2018). Analisis Kritis Kebijakan Kurikulum Antara KBK, KTSP, dan K-13. Jurnal Ilmiah Iqra’, 12(1), 42–59. https://doi.org/10.30984/jii.v12i1.889

Pratycia, A., Dharma Putra, A., Salsabila, A. G. M., Adha, F. I., & Fuadin, A. (2023). Analisis Perbedaan Kurikulum 2013 dengan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(1), 58–64. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1974

Prayoga, D., & Achadi, M. (2023). Analisis Kebijakan Kurikulum di Sekolah Dasar (Tinjauan Kurikulum 13 Hingga Kurikulum Merdeka). Raudhah Proud To Be Professionals : Jurnal Tarbiyah Islamiyah, 8(1), 351-364. https://doi.org/10.48094/raudhah.v8i1.282

Purnawanto, A. T. (2022). Implementasi Profil Pelajar Pancasila dalam Pembelajaran Kurikulum Merdeka. Jurnal Pedagogy, 15(2).

Puskur Dikbud Ristek. (2021). Kurikulum Untuk Pemulihan Pembelajaran. Kajian Akademik, 130.

Rahmi, D., Putra, M. A., & Kurniati, A. (2021). Analisis kemampuan pemecahan masalah matematis berdasarkan Adversity Quotient (AQ) Peserta didik SMA. Suska Journal of Mathematics Education, 7(2), 85-94. http://dx.doi.org/10.24014/sjme.v7i2.13306

Rosyid, M. J., Lusfianti, V. C., Erdita, E., Fauziyah, S. N., Maulidi, S. M. R., & Pangestu, W. T. (2023). Pengaruh Perubahan Kurikulum Terhadap Pembelajaran PKN SD di SDN Arosabaya 5. EduCurio: Education Curiosity, 1(2), 612-620.

Sapitri, L. (2022). Studi Literatur Terhadap Kurikulum Yang Berlaku Di Indonesia Saat Pandemi COVID-19. Inovasi Kurikulum, 19 (2). https://doi.org/10.17509/jik.v19i2.44229

Sari, F. I., Sunedar, D., & Anshori, D. (2022). Analisa Perbedaan Kurikulum 2013 dan Kurikulum Merdeka. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, Vol. 5(1), 146–151. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i1.10843

Setiawan, A., Ahla, S. S. U. F., & Husna, H. (2022). Konsep Model Inovasi Kurikulum KBK, KBM, KTSP, K13, dan Kurikulum Merdeka (Literature Review). AL GHAZALI: Jurnal Pendidikan dan Pemikiran Islam, 54-77. https://doi.org/10.21092/ag.jippi.v1i1.xxxx

Sudarwan, D. (2015). Pembelajaran Tematik Integratif dalam Implementasi Kurikulum 2013 pada Tingkat Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(10), 1951–1960.

Susanti, M., Rahmadona, T., & Fitria, Y. (2023). Studi Literatur: Perbedaan Penilaian Kurikulum 2013 dengan Kurikulum Merdeka. Jurnal Basicedu, 7(1), 339–350. https://doi.org/10.31004/basicedu.v7i1.4444

Sylvia, I., Anwar, S., & Khairani, K. (2019). Pengembangan Instrumen Penilaian Autentik Berbasis Pendekatan Authentic Inquiry Learning Pada Mata Pelajaran Sosiologi di Sekolah Menengah Atas. Jurnal Socius: Journal of Sociology Research and Education, 6(2), 103-120. https://doi.org/10.24036/scs.v6i2.162

Wahyudi, M. F., & Dewi, R. A. (2023). Perbandingan Konsep Pembelajaran PAI berdasarkan Kurikulum KBK, K13 dan MBKM. Tarbawi Ngabar: Jurnal of Education, 4(1), 61-77. https://doi.org/10.55380/tarbawi.v4i1.318

Zakso, A. Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di Indonesia. Jurnal Pendidikan Sosiologi dan Humaniora, 13(2), 916-922. https://doi.org/ 10.26418/j-psh.v13i2.65142




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v9i1.11600

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2023 Diana Rossa Martatiyana, Aprianti Derlis -, Hasna Wulan Aviarizki, Rizky Roland Jurdil, Triasari Andayani -, Otib Satibi Hidayat

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal is indexed by:

                   

This journal dedicated by:

   

Creative Commons License
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah by https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/jurnalmuallimuna/ is licensed under is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.