PENGEMBANGAN RUBI WEB (RUMAH BIOLOGI WEB) DALAM KONSEP KEANEKARAGAMAN HAYATI THE DEVELOPMENT OF RUBI WEB (RUMAH BIOLOGI WEB) IN BIODIVERSITY CONCEPT

Mahrawi Mahrawi(1), Indria Wahyuni(2), Dwi Ratnasari(3), Yunvida Istiana(4*)

(1) Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Serang, Indonesia
(2) Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Serang, Indonesia
(3) Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Serang, Indonesia
(4) Program Studi Pendidikan Biologi, Fakultas Keguruan dan Ilmu Pendidikan, Universitas Sultan Ageng Tirtayasa Serang, Indonesia
(*) Corresponding Author

Abstract


This study aims to develop a web-based learning media, namely RUBI WEB (House of Biology Web) in the concept of biodiversity. The research method used in this research is a modified development research method from Borg & Gall whose stages consist of information gathering, planning, product development, and initial field trials.  Aspects of the assessment of the material assessed include aspects of material and aspects of language, then aspects of media assessment that are assessed include aspects of software engineering, aspects of instructional design, and aspects of visual communication. The results of the material feasibility test by material experts obtained a percentage value of 80% and media feasibility tests by media experts obtained a percentage value of 83.4%. The results of the user response test by students obtained a percentage value of 86. Therefore, it can be interpreted that the RUBI WEB website learning media in the concept of biodiversity is included in the grade A+ category with a range of percentile ratings between 96-100%, best imaginable adjectives category, acceptable level of acceptance, and NPS (Net Promotore Score) in class promoter, i.e. users are satisfied and loyal to RUBI WEB media, so that they can make users want to recommend this media to others.


Keywords


biodiversity, learning media, online learning, websites

References


Cholid, A. A., Elmunsyah, H., Patmanthara, S., & Kejuruan, P. (2016). Pengembangan Model Web Based Learning Pada Mata Pelajaran Jaringan Dasar Paket Keahlian TKJ Pada SMKN Se-Kota Malang. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, Dan Pengembangan, 1(5), 961–970.

Iskandar. (2019). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Minat Belajar Peserta Didik Kelas Viii.2 DI MTs Negeri Pinrang. Central Library of State of Islamic Institute ParePare, 18–138. http://repository.iainpare.ac.id/1182/1/17.0211.011.pdf

Januarisman, E., & Ghufron, A. (2016). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Web Mata Pelajaran Ilmu Pengetahuan Alam Untuk Siswa Kelas Vii. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 3(2), 166. https://doi.org/10.21831/jitp.v3i2.8019

Kesuma, D. P. (2021). Penggunaan Metode System Usability Scale Untuk Mengukur Aspek Usability Pada Media Pembelajaran Daring di Universitas XYZ. JATISI (Jurnal Teknik Informatika Dan Sistem Informasi), 8(3), 1615–1626. https://doi.org/10.35957/jatisi.v8i3.1356

Laraswaty, V. G. (2017). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Berbentuk Permainan Ular Tangga Pada Materi Keanekaragaman Hayati Untuk Siswa Kelas X SMA. Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung.

Mubarok, I. (2020). Cara Membuat Website Termudah untuk Pemula. https://www.niagahoster.co.id/blog/cara-membuat-website/

Mutia, I., & Leonard. (2013). Kajian Penerapan E-Learning dalam Proses Pembelajaran di Perguruan Tinggi. Faktor Exacta, 6(4), 278–289. https://doi.org/10.23917/varidika.v29i2.5637

Rahman, S. (2020). Jago Membuat Website dan SEO. PT Elex Media Komputindo.

Ramadhan, A. (2012). Penerapan Metode Demonstrasi untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa pada Materi Penyebab Benda Bergerak di Kelas I SDN Dampala Kec. Bahodopi Kab. Morowali. Jurnal Kreatif Tadulako Online, 1(2), 1–22. http://jurnal.untad.ac.id/jurnal/index.php/ESE/article/view/1847/1169

Safira, I., Ismail, & Mushawwir Taiyeb, A. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Biologi Berbasis Web pada Konsep Sistem Pencernaan di Sekolah Menengah Atas. UNM Journal of Biological Education, 1(2), 12–27. https://ojs.unm.ac.id/UJBE/article/view/5904

Sauro, J. (2011). Measuring Usability with the System Usability Scale (SUS) – MeasuringU. https://measuringu.com/sus/

Siboro, T. D. (2019). Manfaat keanekaragaman hayati terhadap lingkungan. Jurnal Ilmiah Simantek, 3(1), 3–6.

Simamora, P. R. T. (2019). Pengaruh Media Internet Terhadap Prestasi Siswa-Siswi Di Sma Negeri 17 Medan. Darma Agung, 17(1), 7.

Syaiful, R., Wahid, M., & Ega, T. B. (2014). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Website Pada Proses Pembelajaran Produktif Di Smk. Journal of Mechanical Engineering Education, 1(1), 137–145.

Widiasari. (2021). Kendala Guru Memanfaatkan Media Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi pada Masa Pandemi Covid 19 di Sekolah Dasar. Skripsi. Universitas Jambi.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/ajst.v8i1.7922

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Yunvida Istiana

E-ISSN  2477- 4731

Al Ulum: Jurnal Sains dan teknologi = Al Ulum: Jurnal Science and Technology by Islamic University of Kalimantan is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License. Based on a work at http://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/JST.