PENDEKATAN PEMBELAJARAN TERPADU DALAM KEMAMPUAN MENULIS MATA PELAJARAN BAHASA INDONESIA PADA MIN 2 KOTA PALANGKA RAYA

Mila Mila(1*)

(1) Institut Agama Islam Negeri Palangka Raya
(*) Corresponding Author

Sari


Penggunaan pendekatan pembelajaran terpadu di dalam pembelajaran kemampuan menulis dalam pembelajaran bahasa Indonesia ternyata dapat meningkatkan kemampuan menulis siswa. Hal ini terindikasi dari adanya peningkatan perolehan kemampuan menulis (KM) yang rendah meningkat ke KM yang lebih tinggi. Pelaksanaan pembelajaran bahasa Indonesia berjalan efektif dalam menerapkan pendekatan terpadu dapat mensinergikan antara kemampuan fisik dan kemampuan psikis sehingga kemampuan menulisnya meningkat. Peningkatan kemampuan menulis siswa Madrasah Ibtidaiyah Kelas Tinggi setelah diterapkan pendekatan terpadu dalam pembelajaran bahasa Indonesia adalah pada kondisi awal perolehan nilai KM adalah 57,5%. Pada siklus perolehan KM tertinggi adalah 65%.

The use of an integrated learning approach in learning writing skills in Indonesian language learning can actually improve students' writing skills. This is indicated by an increase in the acquisition of low writing skills (KM), which increases to a higher KM. The implementation of Indonesian language learning is effective in applying an integrated approach that can synergize physical abilities and psychological abilities so that their writing abilities increase. The improvement of writing ability of Madrasah Ibtidaiyah High Grade students after an integrated approach was applied in learning Indonesian was in the initial condition that the KM score was 57.5%. In the highest KM acquisition cycle is 65%.


Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Allen, Ian. 1986. Learning Throught and Integrated Curriculum, Approach and Guidelines. Victoria: Ministry of Education.

Brown, H. Douglas. 1980. Principles of Language Learning and Teaching. Englewood Cliffs: New yersey: Prentice-Hall Regents.

__________. 1984. Teaching by Principles, an interactive approach to Language Pedagogy. Englewood Cliffs: New yersey: Prentice-Hall Regents.

Cooper, Charles R. dan Odell Lee. 1977. “Holistic Evaluation of Writing” Evaluating Writing: Describing, Measuring, and Judging.

Forgaty, Robin. 1991. How to Integrate Curricula. Illinois: IKI/Skylight Publishing Inc.

Gilliam dan Dixon, Hazel. 1991. Integrating Learning Planned Curriculum Units. Australia: Bookshelt Publishing Australia.

Gorys Keraf. 1984. Argumentasi dan Narasi. Jakarta: PT Gramedia.

Harris, P. 1974. Testing English as a Second Language. New York: Tata McGrawHill.

Heaton, J.B. 1983. Writing English Language Texts. Singapore: Longman Gr.

Imam Syafi’e. 1993. Terampil Berbahasa Indonesia I. Jakarta: Departemen Pendidikan dan Kebudayaan.

McCrimmon, James. 1976. Writing with a Purpose. Boston: Houghton Mifflin Company.

Mulyanto Sumardi (ed). 1992. Berbagai Pendekatan dalam Pengajaran Bahasa dan Sastra. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan.

Morgan, Clifford T. 1986. Introduction Psychology. New York: McGraw-Hill Book Copany.

Ngalimun. 2016. Meningkatkan Kemampuan Berbicara Siswa Dalam Menceritakan Kegemaran Melalui Teknik Percakapan. Al-Adzka: Jurnal Ilmiah Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah Vol. 6 No. 1 Tahun 2016. ISSN: 2597-97X

Oxford, Robecca L. 1996. Integrating The Language. Great Britain: Pergamom.

Ramlan. 1983. Penyusunan Tata Bahasa Struktural Bahasa Indonesia: Pedoman Penulisan Tata Bahasa. Jakarta: Departemen Pendidikan dan kebudayaan.

Sabarti Akhadiah dkk. 1996. Pembinaan Kemampuan Menulis Bahasa Indonesia. Jakarta: Erlangga.

Savignon, Sandra J. 1983. Communicative Competence: Theory and Classroom Practise. New York: Addison Wesley Publishing Company Inc.

Tampubolon. 1990. Kemampuan Membaca, Teknik membaca Efektif dan Efisien. Bandung: Angkasa.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/jt.v3i2.6013

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Jurnal Terapung : Ilmu - Ilmu Sosial is licensed under Attribution-ShareAlike 4.0 International