Implementasi Pembelajaran Penjas Pada Masa Pandemic Covid-19 Dikelas Vi Sd Se-Kecamatan Karangampel

Anang Setiawan(1*), Khoerul Anwar(2), Seni Oktriani(3)

(1) STKIP NU INDRAMAYU
(2) STKIP NU INDRAMAYU
(3) STKIP NU INDRAMAYU
(*) Corresponding Author

Sari


This study aims to determine the implementation of Physical Education, Sports, and Health learning during the COVID-19 pandemic in grade VI SD in Karangampel District, Indramayu Regency, West Java Province. This study uses a quantitative descriptive research design with a one shot case study approach using a survey method. The sampling technique used incidental sampling technique. The samples in this study were physical education teachers, students and students of class VI SD and parents of students who live in Karangampel sub-district. The sample consisted of 67 people consisting of 5 sports teachers, 45 elementary school sixth grade students and 17 students' parents. The instrument in this study was an online questionnaire using a google form containing 15 questions. The data analysis technique used quantitative descriptive analysis with percentage data processed using Microsoft Excel.Based on the results of the study, it can be concluded that the impact during the COVID-19 pandemic changed the implementation of Physical Education learning in grade VI elementary schools throughout the Karangampel sub-district, Indramayu district into online and combined learning (online and face-to-face).


Kata Kunci


Pembelajaran Penjas, Pembelajaran daring dan gabungan, Pandemic covid-19

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Dewi, W. A. F. (2020). Dampak Covid-19 terhadap implementasi pembelajaran daring di Sekolah Dasar. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 2(1), 55-61. (April 2020).

Ginanjar, A. (2019) Metode penelitian Kuantitatif Dalam Pendidikan Jasmani dan Olahraga. (September 2019).

HAQ, M. S. (2019). Manajemen Kurikulum Program One Day Boarding School Di MTs Muhammadiyah 1 Taman Sidoarjo. Inspirasi Manajemen Pendidikan, 7(1).

Jayul, A., & Irwanto, E. (2020). Model Pembelajaran Daring Sebagai Alternatif Proses Kegiatan Belajar Pendidikan Jasmani di Tengah Pandemi Covid-19. Jurnal Pendidikan Kesehatan Rekreasi, 6(2), 190-199.

Khasanah, D. R. A. U., Pramudibyanto, H., & Widuroyekti, B. (2020). Pendidikan dalam masa pandemi covid-19. Jurnal Sinestesia, 10(1), 41-48.

Kurniawati, M., & Fitriani, Y. (2021, May). Profesionalisme Guru Dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia Di Masa Pandemi Covid-19. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas PGRI Palembang.

Kusumawati, E., & Irwanto, R. A. (2016). Penerapan metode pembelajaran drill untuk meningkatkan kemampuan pemecahan masalah matematis siswa kelas VIII SMP. EDU-MAT: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1).

Lestari, N., Adnan, A., & Tursinawati, T. (2018). Kemampuan Membaca Siswa Melalui Penggunaan Media Kartu Kelas II SDN 26 BANDA ACEH. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 3(1).

Lestari, N., Simbolon, M. E. M., Monica, M., Armanto, T., & Alfarras, B. (2021). Efektivitas Pembelajaran PJOK Menggunakan Media Audio Visual saat Pandemi Covid-19 di Bangka Belitung. Riyadhoh: Jurnal Pendidikan Olahraga, 4(1), 1-8. (2020).

Nugraha, B., Dimyati, A., & Gustiawati, R. (2021). Minat Belajar Siswa Dalam Mempraktekkan Pembelajaran Penjas di Rumah Pada Masa Covid-19. Journal Coaching Education Sports, 2(1), 31-40.

Nuraina, F. S. E. (2017). Pengaruh sanksi perpajakan terhadap kepatuhan wajib pajak orang pribadi di Kantor Pelayanan Pajak Pratama Madiun. EQUILIBRIUM: Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Pembelajarannya, 5(1), 45-55.(Januari 2017).

Purwanto, A., Pramono, R., Asbari, M., Hyun, C. C., Wijayanti, L. M., & Putri, R. S. (2020). Studi eksploratif dampak pandemi COVID-19 terhadap proses pembelajaran online di sekolah dasar. EduPsyCouns: Journal of Education, Psychology and Counseling, 2(1), 1-12.

Rakhman, A. R. A., Nurhalimah, N., Eka, M. E. M. S. M., & Simbolon, M. (2021). Dampak Pandemic Covid-19 Terhadap Pembelajaran Pendidikan Jasmani Olahraga Kesehatan Sekolah Dasar Kepulauan Bangka Belitung. Jurnal Master Penjas & Olahraga, 2(1), 74-83.

Rochman, B., Indahwati, N., & Priambodo, A. (2020). Identifikasi Keterlaksanaan Pembelajaran PJOK Tingkat SMP Di Masa Pandemi Covid-19 Se-Kabupaten Sidoarjo. Jurnal Ilmiah Mandala Education, 6(1).

Siahaan, M. (2020). Dampak pandemi Covid-19 terhadap dunia pendidikan. Dampak Pandemi Covid-19 Terhadap Dunia Pendidikan, 20(2). (03 Desember 2020).

Sugiyono, D. (2013). Metode penelitian pendidikan pendekatan kuantitatif, kualitatif dan R&D.

Surat Edaran Mendikbud nomor 4 tahun 2020 tentang pelaksanaan pendidikan dalam masa darurat COVID-19.

Wahidah, I., Athallah, R., Hartono, N. F. S., Rafqie, M. C. A., & Septiadi, M. A. (2020). Pandemik COVID-19: Analisis Perencanaan Pemerintah dan Masyarakat dalam Berbagai Upaya Pencegahan. Jurnal Manajemen dan Organisasi, 11(3), 179-188. (Desember 2020).




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/rjpo.v5i1.5889

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Index Jurnal :

                

Didedikasikan Untuk:

   

Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga disebar luaskan oleh : Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.