PEMAHAMAN GURU PAUD TERHADAP AKTIVITAS JASMANI BAGI ANAK PAUD SE-KECAMATAN MUARA BANGKAHULU

Oddie Barnanda Rizky(1*), Muhammad Habibie(2), Andika Prabowo(3), Andes Permadi(4), Septian Raibowo(5)

(1) universitas bengkulu
(2) Universitas Islam Kalimantan Muhammad Arsyad Al Banjari, Banjarmasin
(3) universitas bengkulu
(4) universitas bengkulu
(5) universitas bengkulu
(*) Corresponding Author

Sari


This study aims to determine the understanding of PAUD teachers on physical activity for PAUD children in Muara Bangkahulu District. This study uses a qualitative method. The subjects in this study were 8 PAUD teachers in Muara Bangkahulu District. Instruments and data collection techniques used in this study were observation, interviews, and questionnaires. The results of the observational research obtained a value of 75% (medium), 25% (high), while the results of the questionnaire obtained a percentage value with an average of 56.11%. Based on the results of the study it can be seen that the level of understanding of PAUD teachers regarding physical activity for PAUD children in Muara Bangkahulu District is categorized as moderate because teachers already have an understanding of physical activity, but there are still teachers in teaching and learning that are not in accordance with predetermined learning programs. The importance of PAUD teacher understanding of physical activity to support children can move actively through their gross motor skills.


Kata Kunci


Aktivitas Jasmani; Guru; Pemahaman; Anak PAUD.

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Lucky Hidayat. (2023). UPAYA MENINGKATANKEMAMPUAN GERAK DASAR LARIMELALUI PERMAINAN BENTENGAN DI KELAS IVSD NEDERISISIR 03 BATUTAHUN PELAJARAN 2022/2023. Jurnal Pendidikan Taman Widya Humaniora(JPTWH), 2(1), 457–483.

Kurniadi Fajar, H. H. , R. N. (2018). UPAYA PENGUATAN PEMAHAMAN MENULIS DESKRIPSI DAN NARASI PADA PENULISAN BUKU LAPORAN HASIL BELAJAR SISWA PAUD DI DEPOK. Jurnal PKM: Pengabdian Kepada Masyarakat, 01(03), 231–237.

Aceng Hasani dan Erwin Salpa Riansi. (2018). UPAYA MEMARTABATKAN BAHASA INDONESIA MELALUIPENINGKATAN MUTU BAHASA, SASTRA, DAN PENGAJARANNYA. Jurnal Membaca Bahasa & Sastra Indonesia, 3(1), 1–85.

Apriyanti, H. (2017). Pemahaman Guru Pendidikan Anak Usia Dini Terhadap Perencanaan Pembelajaran Tematik. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(2), 111. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i2.22

Azwar, S. (2013). Metode Penelitian. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Handayani, E. S., & Subakti, H. (2021). Analisis Penggunaan Media Realia Melalui Pembelajaran Online di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(2), 772–783. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i2.810

Nur Inah, E. (2015). PERAN KOMUNIKASI DALAM INTERAKSI GURU DAN SISWA Ety Nur Inah. Al-Ta’dib, 8(2), 150–167.

Raibowo, S., Nopiyanto, Y. E., Khairul, M., Jasmani, M. P., & Bengkulu, U. (n.d.). Pemahaman Guru PJOK Tentang Standar Kompetensi Profesional.

Rofiq, A. (2009). Pengelolaan Kelas. Pusat Pengembangan Dan Pemberdayaan Pendidik, 1(021), 0–41.

Sudijono, A. (2012). Pengantar Evaluasi Pendidikan. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif (Bandung). Alfabeta.

Sugiyono. (2020). Metode Penelitian Kualitatif (Y. S. Suryandari, Ed.). Alfabeta, CV Bandung.

Utami, Y. W., Yuniarni, D., Program, L., Pendidikan, S., Pendidikan, G., Usia, A., Fkip, D., & Pontianak, U. (n.d.). ANALISIS TINGKAT PEMAHAMAN GURU TERHADAP PERENCANAAN PEMBELAJARAN PADA TAMAN KANAK-KANAK DI KOTA PONTIANAK.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/rjpo.v6i1.10446

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Index Jurnal :

                

Didedikasikan Untuk:

   

Riyadhoh : Jurnal Pendidikan Olahraga disebar luaskan oleh : Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.