LITERASI NUMERASI DALAM PEMBELAJARAN TEMATIK SISWA KELAS 3 SD/MI

Maya Nurjanah(1*), Diah Tara Dewi(2), Kukuh Maulana Al Fathan(3), Intan Dewi Mawardini(4)

(1) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
(2) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
(3) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
(4) Universitas Islam Negeri Yogyakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


The purpose of the study was to describe numeration literates in integrated thematic study in a bandung class of 3 mi al-rasyidiyah. The approach in this research is a descriptive culinary. This research conducted a data collection with an interview technique for a 3rd grade teacher - rasyidiyah, test sheets and documentation. Test sheets are composed of several numerical literations about weight-unit matter. The conclusion based on the discussion was the ability of 3rd graders in mi al-rasyidiyah the city of bandung in dealing with numeration literacy was said to be good enough, but more care is required when understanding the content of a story text in the problem and the student's ability when doing solutions on numeration literacy needs to be enhanced again

Keywords


Numeraci Literacy, Thematic Learning

Full Text:

PDF

References


Ahyansyah, A. (2019). Kemampuan Literasi Matematika Siswa Sekolah Dasar Ditinjau dari Gaya Belajar. Prosiding Seminar Nasional Lembaga Penelitian Dan Pendidikan (LPP) Mandala, 0, Article 0. https://doi.org/10.1234/.v0i0.983

Anindya, E. F. Y., Suneki, S., & Purnamasari, V. (2019). Analisis Gerakan Literasi Sekolah Pada Pembelajaran Tematik. Jurnal Ilmiah Sekolah Dasar, 3(2), 238–245. https://doi.org/10.23887/jisd.v3i2.18053

Anwar, M. K., Laasiliyah, M. L., & ... (2021). Kajian Teoritis Integrasi Literasi Numerasi dalam Modul IPA SMP. PISCES …. https://prosiding.iainponorogo.ac.id/index.php/pisces/article/view/287

Ashri, D. N., & Pujiastuti, H. (2021). Literasi Numerasi pada Pembelajaran Tematik Terpadu di Kelas Rendah Sekolah Dasar. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 8(2), 1–7. https://doi.org/10.26714/jkpm.8.2.2021.1-7

Ekowati, D. W., Astuti, Y. P., Utami, I. W. P., Mukhlishina, I., & Suwandayani, B. I. (2019). Literasi Numerasi di SD Muhammadiyah. ELSE (Elementary School Education Journal) : Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 3(1), 93–103. https://doi.org/10.30651/else.v3i1.2541

Fitriana, E., & Ridlwan, M. K. (2021). Pembelajaran Transformatif Berbasis Literasi dan Numerasi di Sekolah Dasar. TRIHAYU: Jurnal Pendidikan Ke-SD-an, 8(1), Article 1. https://doi.org/10.30738/trihayu.v8i1.11137

John W Creswell. (2018). Reseach Design Pendekatan Kualitatif, Kuantitatif, dan Mixed. ustaka Pelajar.

John W Creswell. (2019). Penelitian Kualitatif dan Desain Riset. Pustaka Pelajar.

Lestari, E. D. (2019). Penerapan Budaya Literasi Numerasi Pada Pembelajaran Tematik Kelas 3 di SD Muhammadiyah 1 Malang [Undergraduate, University of Muhammadiyah Malang]. https://doi.org/10/7/LAMPIRAN.pdf

Mahmud, M. R., & Pratiwi, I. M. (2019). Literasi Numerasi Siswa dalam Pemecahan Masalah tidak Terstruktur. Kalamatika: Jurnal Pendidikan Matematika, 4(1), 69–88. https://doi.org/10.22236/KALAMATIKA.vol4no1.2019pp69-88

Manguni, D. W. (2022). Teknik Membaca Scanning dalam Pengembangan Literasi Numerasi pada Pembelajaran Matematika Anak di Sekolah Dasar. ProSANDIKA UNIKAL (Prosiding Seminar …. https://www.proceeding.unikal.ac.id/index.php/sandika/article/view/818

Marhaeni, A., Dantes, N., & Paramartha, A. (n.d.). PENGGUNAAN BUKU CERITA TEMATIK BERBASIS K-13 DALAM PELATIHAN GERAKAN LITERASI SEKOLAH BAGI GURU SD. In Eproceeding.undiksha.ac.id. https://eproceeding.undiksha.ac.id/index.php/senadimas/article/download/1854/1258

Maulidina, A. P., & Hartatik, S. (2019). Profil Kemampuan Numerasi Siswa Sekolah Dasar Berkemampuan Tinggi Dalam Memecahkan Masalah Matematika. Jurnal Bidang Pendidikan Dasar, 3(2), 61–66. https://doi.org/10.21067/jbpd.v3i2.3408

Mulyani, T., Mawardi, & Widi, K. (2019). Komparasi Model Pembelajaran Tematik Integratif Berbasis Daerah Tempat Tinggal Sekitar dengan Berbasis Kemendikbud untuk Mengukur Hasil Belajar Siswa Kelas 4. Jurnal Karya Pendidikan Matematika, 6(1), 49–56. https://doi.org/10.26714/jkpm.6.1.2019.49-56

Naughton, G. M & Hughes, P. (2019). Doing Action Research in Early Childhood Studies: A Step by Step Guide. Open University Press.

Perdana, R., & Suswandari, M. (2021). Literasi numerasi dalam pembelajaran tematik siswa kelas atas sekolah dasar. In Absis: Mathematics Education …. scholar.archive.org. https://scholar.archive.org/work/7j7idwszlfgj5jq5h5wufv2oim/access/wayback/http://journal.univetbantara.ac.id/index.php/absis/article/download/1385/pdf

Permendikbud_Tahun2016_Nomor023.pdf. (n.d.). Retrieved 31 October 2021, from https://bsnp-indonesia.org/wp-content/uploads/2009/09/Permendikbud_Tahun2016_Nomor023.pdf

Rukin, D. R., S. Pd. (2019). Metodologi Penelitian Kualitatif. Yayasan Ahmar Cendekia Indonesia.

Sari, N. A., Akbar, S., & Yuniastuti, Y. (2018). Penerapan Pembelajaran Tematik Terpadu di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 3(12), 1572–1582. https://doi.org/10.17977/jptpp.v3i12.11796

Sari, R. H. N. (2015). Literasi Matematika: Apa, Mengapa dan Bagaimana? 8.

Wulandari, M. D. (2021). Pengelolaan Pembelajaran Berorientasi Literasi Numerasi di Sekolah Dasar dalam Kegiatan Kurikuler dan Ekstrakurikuler. Jurnal Pemikiran Dan Pengembangan https://ejournal.umm.ac.id/index.php/jp2sd/article/view/17906




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v7i2.6499

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Maya Nurjanah

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal is indexed by:

                   

This journal dedicated by:

   

Creative Commons License
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah by https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/jurnalmuallimuna/ is licensed under is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.