IMPLEMENTASI PENDIDIKAN KARAKTER DI SEKOLAH DASAR: UPAYA PENDIDIK MEMBENTUK KARAKTER SISWA DALAM MEMPERSIAPKAN GENERASI EMAS 2045 BERBASIS NEUROSAINS

Usan Usan(1*), Suyadi Suyadi(2)

(1) Universitas Ahmad Dahlan
(2) Universitas Ahmad Dahlan
(*) Corresponding Author

Abstract


Education is absolutely necessary for humans, because it is an effort to shape character. This is inseparable from the role of parents and teachers. Parents as the first teachers, forming character is an obligation not only at birth, but when the baby is in the womb. In addition, teachers, especially in elementary schools, have the same obligation in shaping character. In the process, teachers need to use a brain-based character education approach (neuroscience). The reason is that the success of forming character starts from changing the student's brain. If brain-based character education is applied from an early age, the implication is that Indonesian education is of higher quality and able to prepare a quality 2045 golden generation. This research uses qualitative research based on literature review. Based on the results of the study, it was found that quality education is education that is able to shape the character of its students. Character education is more effective if it uses a brain approach (neuroscience), because changing character begins by changing the student's brain


Keywords


Neuroscience, Character Education, 2045 Golden Generation

Full Text:

PDF

References


Agustian, Ary Ginanjar, 2001, Rahasia Sukses Membangun Kecerdasan Emosi Dan Spritual: ESQ, PT ARGA TILANTA, Jakarta.

Amin, Syahruddin, 2018, "Perbedaan Struktur Otak dan Perilaku Belajar Antara Pria dan Wanita: Eksplanasi Dalam Sudut Pandang Neurosains Dan Filsafat", dalam: Jurnal Filsafat Indonesia, Vol. 1 No, 1, hlm. 40.

Ar-Ramadi, Amani, 2015, "Menanamkan Iman Kepada Anak, AQWAM, Jakarta.

Arie, Febryola, Taufiq F. Pasiak, Martha M. Kaseke, 2016, "Hubungan Kinerja Otak Dengan Spritualitas Diukur Menggunakan Indonesia Spritual Health Assesment Pada Tokoh Agama Kristen Gereja Mawar Sharon di Sulawesi Utara", dalam: Jurnal E-Biomedik (EBm), Vol. 4 No. 2.

As-Sirjani, Raghib, 2011, Sumbangan Peradaban Islam Pada Dunia, Pustaka Al-Kautsar, Jakarta.

Awhinarto, and Suyadi, 2020 “Otak Karakter Dalam Pendidikan Islam: Analisis Kritis Pendidikan Karakter Islam Berbasis Neurosains’, Jurnal Pendidikan Karakter, Tahun X, No. 1.

Daulay, Nurussakinah, 2017, "Struktur Otak dan Keberfungsian Pada Anak Dengan Gangguan Spektrum Autis: Kajian Neuropsikologi", dalam jurnal: Buletin Psikologi, Vol. 25, No. 1, hlm. 19.

Erlinda, and Seto Mulyadi, 2017, "Melindungi dan Mendidik Anak Dengan Cinta, Erlangga, Jakarta.

Fitriya, Anita, dan Siti Maulidah Hasanah, 2021, "Pendidikan Pranatal Pada Ibu Hamil di Desa Karangsono Kecamatan Bangsalsari Kabupaten Jember Tahun 2020 (Studi Living Qur'an: Internalisasi Surat Maryam dan Surat Yusuf", dalam: CHILDHOOD EDUCATION, Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, Vol. 2, No. 1, hlm, 36.

Hamruni, 2009, "Strategi dan Model-Model Pembelajaran Aktif Menyenangkan", Fakultas Tarbiyah UIN Sunan Kalijaga, Yogyakarta.

Ilahi, Mohammad Takdir, 2014, "Gagalnya Pendidikan Karakter: Analisis dan Solusi Pengendalian Karakter Emas Anak Didik", AR-RUZZ Media, Yogyakarta.

Iqbal, Abu Muhammad. (2015). Pemikiran Pendidikan Islam: Gagasan-Gagasan Besar Para Ilmuan Muslim. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Jayani, D. H. (2020). Kasus Kriminalitas Anak Didominasi Kekerasan Fisik. Https://Databoks.Katadata.Co.Id/Datapublish/2021/04/12/Kasus-Kriminalitas-Anak-Didominasi-Kekerasan-Fisik. https://databoks.katadata.co.id/

Ma’ruf, M, 2017 "Konsep Pendidikan Pranatal Perspektif Islam", dalam Jurnal Al-Makrifat, Vol 2, No. 2, hlm. 125

Marlina, Murni Eva, 2013 "Kurikulum 2013 yang Berkarakter", dalam: JUPIIS, Vol. 5 No. 2, hlm. 28.

Nasruddin, Muhammad, and Abdul Muiz, 2020, "Tinjauan Kritis Neurosains Terhadap Konsep Qalb Menurut Al-Ghazali", dalam: Syifa Al-Qulub, Vol. 4 No.2, hlm. 71.

Qowim, Agus Nur, 2018, "Tafsir Tarbawi: Tinjauan Al-Quran Tentang Term Kecerdasan", dalam IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, Vol. 1 No. 1, hlm. 115.

Qamar, M. (2018) Manajemen Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Jakarta: Cakrawala Islam.

Said, Alamsyah, and Dian Rosdiana Rahayu, 2017 "Renovasi Belajar Berbasis Neurosains: Pelajaran Sulit Jadi Mudah", PRENADA, Jakarta.

Siregar, Nani Restari, 2017, "Cool Dan Hot Brain Executive Functioning Dan Performansi Akademik Siswa", dalam: Buletin Psikologi, Vol. 26, No. 2, hlm. 98.

Sugiyono, 2015, "Cara Mudah Menyusun Skripsi, Tesis, Dan Desertasi", ALFABETA, Yogyakarta.

Suntoro, Ranu, dan Suyadi, 2020, "Konsep Akal Bertingkat Al-Farabi Dalam Pespektif Neurosains Dan Relevansinya Dengan Pembelajaran Sains Di Madrasah", dalam jurnal: Risalah, Vol. 6, No. 2, hlm. 294.

Supradewi, Ratna, 2010, "Otak, Musik, Dan Proses Belajar", dalam jurnal: BULETIN PSIKOLOGI, Vol. 18, No. 2, hlm. 61.

Susanti, 2017, "Peran Guru Untuk Mewujudkan Generasi Emas Yang Berkarakter", dalam: Prosiding Seminar Nasional Tahunan Fakultas Ilmu Sosial Universitas Negeri Medan, Vol. 1 No.1, hlm. 18.

Sutarman, 2020, "Model Pendidikan Nilai-Nilai Karakter Di Sekolah", Tunas Gemilang Press, Yogyakarta.

Siswoyo, Dwi, and Dkk, Ilmu Pendidikan (Yogyakarta: UNY Press, 2011)

Suyadi, 2020, "PENDIDIKAN ISLAM DA NEUROSAINS: Menelusuri Jejak Akal Dan Otak Dalam Al-Qur’an Hingga Pengembanga Neurosains Dalam Penidikan Islam", Kencana, Jakarta.

Suyadi, S., Burhani, A. N., Kholis, N., & Huda, M. (2021). Disaster Reparedness Mosque: Covid-19 Mitigation with Medical and Theological Approaches from Neuroscience Perspective of Islamic Education. SSRN, 6.

Us’an, 2021, "Hak Pendidikan: Refleksi Ragam Pendidikan Dari Masa Pranatal, Pendidikan Akhlak, Hingga Implmentasinya", Pustaka Ilmu, Yogyakarta.

Unsal, A. (2020). GOLDEN GENERATION PREPARATION AND ITS CONTRIBUTION TO THE MODERATE GLOBAL RELATIONS. SSRN: Proceedings of International Conference on Da’wa and Communication, Vol. 2 No., 2.

Waluyo, Kasja Eki, 2020 "Pendidikan Prenatal Dalam Membentuk Karakter Anak", dalam: Jurnal Pendidikan Pascasarjana Magister PAI, Vol. 2 No.1, hlm. 153.

Widodo, S. H. (2019). Millennialization of Islamic Education Based on Neuroscience in The Third Generation University in Yogyakarta Indonesia. Qudus International Journal of Islamic Studies, 7 (1), 173–202.

Wardanik, Y., Muhammd, D. H., & Susandi, A. (2021). Konsep Pendidikan Karakter Presfektif Al-Ghazali dan Abdullah Nashin Ulwan. EDUMASPUL: Jurnal Pendidikan, Vol, 5 No, 2, hlm. 485.

Yastab, Rezky A, Taufiq Pasiak, Sunny Wangko, 2014, "Hubungan Kinerja Otak dan Spiritualitas Manusia Diukur Dengan Menggunakan Indonesia Spiritual Health Assessment Pada Pemuka Agama di Kabupaten Halmahera Tengah", Jurnal E-Biomedik (EBM) Vol. 2, No. 2, hlm. 424.

Yusuf, Muhammad, “Strategi Pembelajaran Guru Pendidikan Agama Islam Dalam Meningkatkan Akhlakul Karimah Pesrta Didik Di Sma Bosowa Internasional School Makassar., Tesis S2 Universitas Islam Negeri Alaluddin Makasar, 2016, hlm. 27-28.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v7i2.6379

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Usan

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal is indexed by:

                   

This journal dedicated by:

   

Creative Commons License
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah by https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/jurnalmuallimuna/ is licensed under is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.