DIAGNOSA KETERAMPILAN MENGAJAR GURU PAI PADA MATERI YANG DIANGGAP TABU DI SDIT AL-FIRDAUS BANJARMASIN

Nuryadin Nuryadin(1*), Abdullah Husein(2)

(1) UIN Antasari Banjarmasin
(2) STIT Darul Hijrah
(*) Corresponding Author

Abstract


Fiqh material requires a special skill for an educator in delivering it, let alone intersect with the problem of delivering material that considered taboo by both educators and students. Like delivering material about the purification of the big hadas (Mandi Junub), also conveyed the material of the request prayer, and fasting (Haid, Nifas Jimak). The skills of a teacher are needed in order to convey taboo material in Fiqh to level students elementary school in proportion. This article aims to analyze the skills of an educator in delivering Fiqh material which is taboo provide understanding to elementary school students. This article will studied using descriptive qualitative research methods by going directly to the field searches for data and narrates the data with a theory that concerned. The results of this study educators need special skills in teaching in order to be able to convey Fiqh material that is considered taboo to level students elementary school properly and in proportion. Conclusions from this research skills delivering Fiqh material from educators can provide understanding to participants educate on Fiqh material which is considered taboo

Keywords


Fiqh material, educator, taboo

Full Text:

PDF

References


Alfinnas, S. (2018). Arah Baru Pendidikan Islam di Era Digital. FIKROTUNA, 7(1), 803–817. https://doi.org/10.32806/jf.v7i1.3186

Alwi, S. (2017). Problematika Guru Dalam Mengembangkan Media Pembelajaran. Itqan, 8(2).

Alwiyah, D., & Imaniyati, N. (2018). KETERAMPILAN MENGAJAR GURU DAN KESIAPAN BELAJAR SISWA SEBAGAI DETERMINAN TERHADAP HASIL BELAJAR SISWA. Jurnal MANAJERIAL, 17(1), 95. https://doi.org/10.17509/manajerial.v17i1.9767

Amelia, F. R. (2020). Pengaruh Media Sosial Terhadap Peningkatan Kesehatan Reproduksi Perempuan. Al-Wardah: Jurnal Kajian Perempuan, Gender dan Agama, 14(2).

Arumsari, D. (2017). Pengaruh Media Pembelajaran Dan Keterampilan Pengelolaan Kelas Terhadap Prestasi Belajar Siswa SMK Negeri 5 Madiun. Assets: Jurnal Akuntansi dan Pendidikan, 6(1), 13. https://doi.org/10.25273/jap.v6i1.1290

Asmahasanah, S., Sa’diyah, M., & Ibdalsyah, I. (2018). Analisis Keterampilan Mengajar Guru dan Penanaman Nilai Positif Melalui Pemanfaatan Kebun Sekolah. Sekolah Dasar: Kajian Teori dan Praktik Pendidikan, 27(2), 167–173. https://doi.org/10.17977/um009v27i22018p167

Asmani, J. M. (2014a). Tips Membangun Komunitas Belajar Di Sekolah. Yogyakarta: Diva Press.

Asmani, J. M. (2014b). Tujuh Tips Aplikasi PAIKEM. Yogyakarta: Diva Press.

Aspers, P., & Corte, U. (2019). What is Qualitative in Qualitative Research. Qualitative Sociology, 42(2), 139–160. https://doi.org/10.1007/s11133-019-9413-7

Atsani, G. M. Z. (2020). TRANSFORMASI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MASA PANDEMI COVID-19. Al-Hikmah Jurnal Studi Islam, 1(1).

Hadi, F. R. (2021). KESULITAN BELAJAR SISWA SEKOLAH DASAR DALAM MENYELESAIKAN SOAL HOTS MATEMATIKA BERDASARKAN TEORI NEWMAN. MUALLIMUNA : JURNAL MADRASAH IBTIDAIYAH, 6(2), 14.

Ichsan, I. Z., Rahmayanti, H., Purwanto, A., Sigit, D. V., Kurniawan, E., Dewi, A. K., … Marhento, G. (2020). COVID-19 DAN E-LEARNING: PERUBAHAN STRATEGI PEMBELAJARAN SAINS DAN LINGKUNGAN DI SMP. JINoP (Jurnal Inovasi Pembelajaran), 6(1), 50. https://doi.org/10.22219/jinop.v6i1.11791

Juandi, A., & Sontani, U. T. (2017). Keterampilan dan kreativitas mengajar guru sebagai determinan terhadap prestasi belajar siswa. 2(2).

Maryance. (2017). Pelaksanaan Keterampilan Dasar mengajar Guru Dalam Pembejalaran Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 17 Palembang. Jurnal Realita, 2(2).

Maulidiyah, E. C. (2018). PENANAMAN NILAI-NILAI AGAMA DALAM PENDIDIKAN ANAK DI ERA DIGITAL. Martabat: Jurnal Perempuan dan Anak, 2(1), 71–90. https://doi.org/10.21274/martabat.2018.2.1.71-90

Mustaqim, I. (2017). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BERBASIS AUGMENTED REALITY. Jurnal Edukasi Elektro, 1(1).

Nugroho, R. M., & Ratri, H. (2020). APERSEPSI PEMBELAJARAN MELALUI STAND-UP COMEDY UNTUK MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR MAHASISWA DENGAN METODE CERAMAH DI STKIP PGRI PONOROGO. Jurnal Pendidikan, 21(2).

Nurcahyo, J. (t.t.). PENGARUH APERSEPSI VISUAL DAN MINAT BELAJAR SISWA TERHADAP PRESTASI BELAJAR SISWA PADA MATA PELAJARAN TEORI PROSES PEMBUBUTAN DASAR DI SMK N 2 PENGASIH KULON PROGO. 5.

Nurrita, T. (2018). PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN UNTUK MENINGKATKAN HASIL BELAJAR SISWA. MISYKAT: Jurnal Ilmu-ilmu Al-Quran, Hadist, Syari’ah dan Tarbiyah, 3(1), 171. https://doi.org/10.33511/misykat.v3n1.171

Prasetyo, A., & et al. (2020). Comedy Sebagai Apersepsi Dalam Pembelajaran. JKTP: Jurnal Kajian Teknologi Pendidikan, 3(2).

Ramli, A. (2017). PEMBELAJARAN DALAM PERSPEKTIF KREATIVITAS GURU DALAM PEMANFAATAN MEDIA PEMBELAJARAN. Lantanida Journal, 4(1).

Rasyid, M. A. (2017). Hadits-Hadits Tarbawi. Yogyakarta: Diva Press.

Rohadi, L. (2018). Pengaruh Era Revolusi Industri 4.0 Terhadap Kompetensi Sumber Daya Manusia. Jurnal Manajemen Bisnis Indonesia, 6(1).

Rozana, T., Jufrida, J., & Basuki, F. R. (2018). PENERAPAN MODEL PEMBELAJARAN POE UNTUK MENINGKATKAN KETERAMPILAN PROSES SAINS KELAS XI SMAN 11 JAMBI. EduFisika, 3(02), 66–80. https://doi.org/10.22437/edufisika.v3i02.4541

Ruwaida, H. (2019). STRATEGI PEMBELAJARAN FIQIH THAHARAH DI SDN MUNDAR KECAMATAN LAMPIHONG KABUPATEN BALANGAN. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 167. https://doi.org/10.35931/am.v0i0.137

Safitri, E., & Uep, T. S. (2016). KETERAMPILAN MENGAJAR GURU DAN MOTIVASI BELAJAR SISWA SEBAGAI DETERMINAN TERHADAP HASIL BELAJAR. Jurnal Pendidikan Manajemen Perkantor, 1(1).

Siagian, A. O., Martiwi, R., & Indra, N. (2020). Kemajuan Pemasaran Produk Dalam Memanfaatkan Media Sosial Di Era Digital. Jurnal Pemasaran Kompetitif, 3(3), 44. https://doi.org/10.32493/jpkpk.v3i3.4497

Sulistiono, M. (2019). Implementasi Hybrid Learning Menggunakan Aplikasi Edmodo Pada Matakuliah Metode Penelitian Kualitatif. Elementeris : Jurnal Ilmiah Pendidikan Dasar Islam, 1(1), 57. https://doi.org/10.33474/elementeris.v1i1.2794

Syaifullah, A. (2020). Moderasi Islam dalam Kitab Sabilal Muhtadin: Kearifan Lokal Tanah Banjar. 2(1), 36.

Tang, M. (2018). Pengembangan Strategi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam (PAI) dalam Merespon Era Digital. FIKROTUNA, 7(1), 717–740. https://doi.org/10.32806/jf.v7i1.3173

Usman, B. (2010). Metodologi Pembelajaran Agama Islam. Jakarta: Ciiputat Press.

Wahyudin. (2020). Pembidangan Ilmu Fiqih. Jurnal Pendidikan Kreatif, 1(2).

Wahyuni, A. (2020). Sosialisasi Pentingnya Mengasah kemampuan Berpikit Kritis Bagi Guru Matematika di Era VUCA. Commnutiy Education Engagement Journal, 2(1).

Wijaya, D., Wibowo, H., Supriadi, D., & Sopyan. (2020). Pendidikan Karakter Dalam Perspektif Islam. Jurnal Akrab Juara, 5(4), 7.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v7i1.5587

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Nuriyadin Nuriyadin, Abdullah Husein

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

This Journal is indexed by:

                   

This journal dedicated by:

   

Creative Commons License
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah by https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/jurnalmuallimuna/ is licensed under is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.