PERAN GURU DALAM IMPLEMENTASI KURIKULUM MERDEKA DI SEKOLAH DASAR

Nur Amelia Putri(1*), Muhamad Nukman(2)

(1) Universitas Islam Riau
(2) Universitas Islam Riau
(*) Corresponding Author

Abstract


The Merdeka Curriculum demands a significant and comprehensive role for teachers, starting from planners, designers, managers, evaluators, researchers, decision makers, to learning administrators. The aim of this research is to describe in detail the conditions related to the role of teachers in implementing the Independent Curriculum at SDN 017 Mayang Pongkai. The method used in this research is a qualitative approach with case studies. Researchers used various data collection techniques, such as observation, interviews and document analysis, involving research subjects, namely the class V homeroom teacher at SDN 017 Mayang Pongkai. Based on the research results, it can be concluded that the independent curriculum has been implemented well according to its role. The role of teachers in implementing the Independent Curriculum includes teacher, educator, facilitator, guide, servant, designer, manager, innovator and assesor.

Keywords


Teacher's Role; Implementation, Independent Curriculum

Full Text:

PDF

References


Almarisi, A. (2023). Kelebihan dan Kekurangan Kurikulum Merdeka pada Pembelajaran Sejarah dalam Perspektif Historis. Mukadimah: Jurnal Pendidikan, Sejarah, dan Ilmu-ilmu Sosial, 7(1), 111–117. https://doi.org/10.30743/mkd.v7i1.6291

Anggraini, D. L., Nurfaizah, S., Pandiangan, A. P. B., & Yulianti, M. (2022). Peran Guru Dalam Mengembangan Kurikulum Merdeka. Jurnal Ilmu Pendidikan dan Sosial, 1(3), 290–298. https://doi.org/10.58540/jipsi.v1i3.53

Arrohman, D. A., & Lestari, T. (2023). Analisis Keragaman Peserta Didik dan Implementasi Kurikulum Merdeka pada Mata Pelajaran Fisika. Journal of Science and Education Research, 2(2), 1–11. https://doi.org/10.62759/jser.v2i2.29

Arviansyah, M. R., & Shagena, A. (2022). Tantangan dan Peran Dari Guru dalam Kurikulum Merdeka Belajar. 15(1).

Astini, N. K. S. (2022). Tantangan Implementasi Merdeka Belajar Pada Era New Normal Covid-19 Dan Era Society 5.0. Lampuhyang, 13(1), 164–180. https://doi.org/10.47730/jurnallampuhyang.v13i1.298

Aufa, Yesa Dwi Khairani, Tri Fauziah Hasana, Fitri Ana Daulay, Nurul Fadilah Nst, & Azmi Oktari Harahap. (2024). Pengaruh Perubahan Kurikulum 2013 ke Kurikulum Merdeka terhadap Pembelajaran di Kelas V A SDN 101765 Bandar Setia. Jurnal Pendidikan, Bahasa dan Budaya, 3(3), 143–151. https://doi.org/10.55606/jpbb.v3i3.3901

Daga, A. T. (2021). Makna Merdeka Belajar dan Penguatan Peran Guru di Sekolah Dasar. Jurnal Educatio FKIP UNMA, 7(3), 1075–1090. https://doi.org/10.31949/educatio.v7i3.1279

Fadillah, H. (2023). Peran Guru dalam Pelaksanaan Kurikulum Merdeka di Sekolah Menengah Pertama pada Sekolah Binaan. Jurnal Indopedia (Inovasi Pembelajaran dan Pendidikan), 1(1).

Fadli, M. R. (2021). Memahami desain metode penelitian kualitatif. Humanika, Kajian Ilmiah Mata Kuliah Umum, 21(1). http://dx.doi.org/10.21831/hum.v21i1.38075

Febrianningsih, R., & Ramadan, Z. H. (2023). Kesiapan Guru dalam Pelaksanaan Kurikulum Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 3335–3344. https://doi.org/10.31004/obsesi.v7i3.4686

Hasmiati, H., Fawzani, N., & Muhlis, W. (2024). Implementasi Kurikulum Merdeka Untuk Mengembangkan Kreativitas Peserta Didik Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(2), 158–170. https://doi.org/10.21009/jpd.v14i2.41555

Iryanto, N. D. (2021). Meta Analisis Penerapan Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) sebagai Sistem Belajar Mengajar Bahasa Indonesia Inovatif di Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 5(5), 3829–3840. https://doi.org/10.31004/basicedu.v5i5.1415

Izhar. (2019). Peranan Guru dan dalam Pembelajaran Berkarakter di Era Revolusi Industri 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 2(1).

Jannati, P., Ramadhan, F. A., & Rohimawan, M. A. (2023). Peran Guru Penggerak Dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Di Sekolah Dasar. Al-Madrasah: Jurnal Pendidikan Madrasah Ibtidaiyah, 7(1), 330. https://doi.org/10.35931/am.v7i1.1714

Khoirurrijal, K., Fadriati, F., Makrufi, A. D., Gandi, S., Suprapno, S., Muin, A., & Tajeri, T. (2022). Pengembangan Kurikulum Merdeka. Literasi Nusantara Abadi Perumahan.

Nafiah, D. A., & Dafit, F. (2023). Peran Guru Penggerak dalam Implementasi Kurikulum Merdeka di SDN 018 Sorek Satu. INNOVATIVE: Journal Of Social Science Research, 3(3) https://doi.org/10.31004/innovative.v3i3.

Najwa, W. A., Slamet Widodo, M. Misbachul Huda, & Adhy Putri Rilianti. (2023). Kompetensi Guru dalam Menerapkan Merdeka Belajar di Sekolah Dasar. Sangkalemo : The Elementary School Teacher Education Journal, 2(1), 54–66. https://doi.org/10.37304/sangkalemo.v2i1.7440

Rafael, S. P. (2022). Refleksi Filosofis Pendidikan Nasional–Ki Hajar Dewantara.

Rahmawati, S., Astuti, D., & Fadriati, F. (2024). Peran Guru dalam Pengembangan Kurikulum Merdeka. Indo-MathEdu Intellectuals Journal, 5(3), 3026–3038. https://doi.org/10.54373/imeij.v5i3.1212

Rawis, J. A. M., Lengkong, J. S. J., Hayun, S., Rompis, N., Omkarsba, H., & Takalumang, L. (2023). Peran Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar di SD Negeri Unggulan I Kabupaten Pulau Morotai. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 9(23). https://doi.org/10.5281/ZENODO.10431613

Saadah, M., Prasetiyo, Y. C., & Rahmayati, G. T. (2022). Strategi dalam Menjaga Keabsahan Data pada Penelitian Kualitatif. Al-’Adad : Jurnal Tadris Matematika, 1(2), 54–64. https://doi.org/10.24260/add.v1i2.1113

Safutri, R. I., & Ain, S. Q. (2024). Kesiapan Guru dalam Melaksanakan Pembelajaran Kurikulum Merdeka Kelas IV Di SDN 193 Pekanbaru. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 3(1), 75–84. https://doi.org/10.31004/jpion.v3i1.221

Sahrandi, S., & Bahri, S. (2023). Peran Guru dalam Implementasi Kurikulum Merdeka Belajar. Sosial Horizon: Jurnal Pendidikan Sosial, 10(1), 100–108. https://doi.org/10.31571/sosial.v10i1.6712

Salu, Y., Tanggur, F. S., & Bulu, V. R. (2021). Peran Guru dalam Pengelolaan Kelas Pada Pembelajaran Tematik Tema Peduli Terhadap Makhluk Hidup di SD Negeri Oetona Kota Kupang. Spasi: Jurnal Mahasiswa Pendidikan Dasar, 2(1).

Sanjani, M. A. (2020). Tugas dan Peranan Guru dalam Proses Peningkatan Belajar Mengajar. Serunai : Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 6(1), 35–42. https://doi.org/10.37755/sjip.v6i1.287

Sulistiani, I., & Nugraheni, N. (2023). Makna Guru sebagai Peranan Penting dalam Dunia Pendidikan. Jurnal Citra Pendidikan, 3(4), 1261–1268. https://doi.org/10.38048/jcp.v3i4.2222

Sulistriani, S., Santoso, J., & Oktaviani, S. (2021). Peran Guru Sebagai Fasilitator dalam Pembelajaran IPA di Sekolah Dasar. Journal Of Elementary School Education (JOuESE), 1(2), 57–68. https://doi.org/10.52657/jouese.v1i2.1517

Sumarsih, I., Marliyani, T., Hadiyansah, Y., Hernawan, A. H., & Prihantini, P. (2022). Analisis Implementasi Kurikulum Merdeka di Sekolah Penggerak Sekolah Dasar. Jurnal Basicedu, 6(5), 8248–8258. https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i5.3216

Supeni, S., & Sidauruk, V. A. (2019). Peran Guru dalam Perencanaan, Pelaksanaan dan Evaluasi Pembelajaran Ppkn Terhadap Pembentukan Karakter Disiplin Siswa Kelas X SMA Negeri 6 Surakarta Tahun Pelajaran 2017-2018. Jurnal Global Citizen : Jurnal Ilmiah Kajian Pendidikan Kewarganegaraan, 6(2). https://doi.org/10.33061/glcz.v6i2.2549

Taneo, S. P., Kota, M. K., & Mone, A. F. (2023). Peran Guru Sebagai Pembimbing Dan Motivator dalam Meningkatkan Minat Membaca Siswa Kelas III SDI Fatufeto 1 Kupang. Journal of Character and Elementary Education, 2(3). https://doi.org/10.35508/jocee.v2i3.13608

Yestiani, D. K., & Zahwa, N. (2020). Peran Guru dalam Pembelajaran pada Siswa Sekolah Dasar. Fondatia, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.36088/fondatia.v4i1.515




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/muallimuna.v10i1.16633

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2024 Nur Amelia Putri

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

slot88 resmi

slot

slot

slot

22crown

tokeslot88

This Journal is indexed by:

                   

This journal dedicated by:

   

Creative Commons License
Muallimuna : Jurnal Madrasah Ibtidaiyah by https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/jurnalmuallimuna/ is licensed under is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

situs scatter hitam

slot online situs slot 4d

toto slot 88

SUNDA787

https://hargaikan.com/ https://diasporaukconsultancy.co.uk/

sbobet88

ASIABET777

tokeslot88

slot88

EMAS787

EMAS787

EMAS787

EMAS787

POSTOTO787