Apakah Instagram lebih penting dibandingkan Inovasi Produk Dan Citra Merek Terhadap Minat Beli Produk Kuliner? Studi Kasus: Kaum Milenial di daerah Jakarta Selatan

Fachrul Husain Habibie(1*), Amalia Mustika(2), Deivy Zulyanti Nasution(3), Willy Arafah(4), Nurbaeti Nurbaeti(5)

(1) Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti Jakarta
(2) Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti Jakarta
(3) Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti Jakarta
(4) Universitas Trisakti Jakarta
(5) Sekolah Tinggi Pariwisata Trisakti Jakarta
(*) Corresponding Author

Abstract


In the current era of globalization and the Covig 19 pandemic, it is not only product innovation and brand image that need attention, but how a product is known by the public, especially millennials, thereby increasing their buying interest. This research was conducted to analyze the highest influence of Instagram, Product Innovation and Brand Image on Purchase Intention. The location chosen in this research is South Jakarta. The method used is descriptive correlation which explains the effect of all variables on buying interest. The results of this study indicate that the influence of Instagram is greater than product innovation and brand image of culinary products for millennials during the current Covid 19 pandemic in South Jakarta. It is hoped that the results of this research can be useful for culinary SMEs and other small culinary actors.

 


Keywords


Instagram; Product Innovation; Culinary Product; Brand Image

Full Text:

PDF

References


Ambarwati, M., Sunarti., & Mawardi, M. K. (2015). Pengaruh Citra Merek Terhadap Minat Beli (Survei Pada Mahasiswa Universitas Brawijaya Yang Menggunakan Pasta Gigi Pepsodent). Jurnal Administrasi Bisnis (JAB), 25(1): 1-7.

.Antonius, I., & Sugiharto (2013). Pengaruh Strategi Diferensiasi, Citra Merek, Kualitas Produk, Harga Terhadap Keputusan Pembelian Pelanggan di Cincau Station Surabaya. Jurnal Manajemen Pemasaran, 1(2): 1-11.

Bakri, A. N., & Saputra, I. (2019). Apakah Citra Merek Dan Pelayanan Memiliki Pengaruh Terhadap Minat Beli Konsumen Pada Kafe Rabbids Kota Palopo?. Dinamis Journal of Islamic Management and Bussines, 2(1): 23-29.

Dachi, A. (2020). Inovasi Produk Terhadap Keputusan Pembelian Dan Dampaknya Terhadap Loyalitas Pelanggan: Studi Pengguna Mobil Toyota Calya di Kota Bogor Dan Bekasi. Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 2(4): 120-129.

Diamond, S. (2015). The Visual Marketing Revolution 20 Kiat Sukses Pemasaran di Media Sosial. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta.

Gifani, A., & Syahputra. (2017). Pengaruh Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Produk Smartphone Oppo Pada Mahasiswa Universitas Telkom. Bisnis dan Iptek, 2(10): 81-94.

Habibie, F. H., Mustika, A., Ratnaningtyas, H., & Noveti, H. (2021). Promotion of Instagram and Purchase Intention: A Case of Beverage Business at Covid-19 Pandemic. (TRJ) Tourism Research Journal, 5(1): 78-96.

Hanief, S., & Jepriana, I. W. (2019). Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Media Promosi Kuliner Sate Lilit dan Ikan Kusamba Bali. Widyabhakti Jurnal Ilmiah Populer, 2(1): 44-48.

Herawati, H. (2020). Pengaruh Iklan Media Sosial Instagram Dan Celebrity Endorser (Selebgram) Terhadap Minat Beli (Studi Kasus Pada Toko Online Shop Keripik Pisang Coklat Krispbo.id). Kreatif Jurnal Manajemen dan Bisnis Kreatif, 6(1): 81-97.

Kominfo. (2021). Pengguna Internet di Indonesia. Diakses Pada Tanggal 23 Februari 2021, dari https://kominfo.go.id/index.php/content/detail/3415/Kominfo+%3A+Pengguna+Internet+di+Indonesia/0/berita_satker.

Lagat, C. C., Joel, C., & Samwel, K. C. (2012). Market Orientation and Firm Performance in The Manufacturing Sector in Kenya. European Journal of Business and Management, 4(10): 20-27.

Lao, Hendrik A.E. (2020). Manajemen Inovasi Dan Penciptaan Nilai Organisasi. Jurnal Humaniora, 1(4): 235-241.

Mayasari, I., Sugeng, N. W., & Ratnaningtyas, H. (2021). Peran Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian Generasi Milenial: Studi Jajanan Tradisional. At-Tadbir: Jurnal Ilmiah Manajemen, 5(2): 135-147.

Mustika, A., Hendradewi, S., & Ratnaningtyas, H. (2021). Halal Label: Is It Important In Determining Buying Interest?. JIMFE (Jurnal Ilmiah Manajemen Fakultas Ekonomi, 7(1): 1-10.

Nisrina, M. (2015), Bisnis Online Manfaat Media Sosial Dalam Meraup Uang. Yogyakarta: Kobis.

Purwanti, Sarwani, & Denok Sunarsi. (2020). Pengaruh Inovasi Produk Dan Brand Awareness Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada PT. Unilever Indonesia. Inovasi, 7(1): 24-31.

Wahid, F. A., & Puryantoro. (2019). Analisis Kepuasan Konsumen Terhadap Minat Beli Produk Bunga Melati(Studi Kasus Desa Talkandang, Kecamatan Situbono). Agribios: Jurnal Ilmiah, 17(2): 72-85.

Rangkuti, Freddy. (2009). Strategi Promosi Yang Kreatif dan Analisis Kasus Integrated Marketing Communication. Jakarta : PT. Gramedia Pustaka Utama.

Rehman, F. u., Nawaz, T., Khan, A., & Hyder, S. (2014). How Advertising Affects the Buying Behaviour of Consumer in Rural Areas: A Case of Pakistan. Academic Research International, 5(4): 405-412

Rizal, A. S., Telagawathi, N. L. W. S., & Yulianthini, N. N. (2019). Pengaruh Citra Merek Dan Harga Terhadap Loyalitas Pelanggan Sepatu Merek NIKE Di Singaraja Futsal. Prospek: Jurnal Manajemen dan Bisnis, 5(2): 34-40.

Sinurat, E., Mentari, S., Lumanauw, B., & Roring, F. (2017). Pengaruh Inovasi Produk, Harga, Citra Merek, Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Loyalitas Pelanggan Mobil Suzuki Ertiga. Jurnal EMBA, 2(5): 2232-2234

Tumbel, A. L., Rate, P. V. (2015). Pengaruh Bauran Pemasaran Terhadap Keputusan Pembelian di Pasar Tradisional (Studi Pada Pasar Tradisonal di Kota Manado). Jurnal LPPM Bidang EkoSosBudKum, 2(20): 60-72.

Tungka, D., Lionardo, M. M., Thio, S., & Iskandar, V. (2020). Pengaruh Social Media Marketing Pada Instagram Terhadap Minat Beli Chatime Indonesia. Jurnal Hospitality dan Manajemen Jasa, 8(2): 77-87.

Untari, D., & Fajariana, D. E. (2018). Strategi Pemasaran Melalui Media Sosial Instagram (Studi Deskriptif Pada Akun @Subur_Batik). Widya Cipta Jurnal Sekretari dan Manajemen, 2(2): 271-278.

Wahyuni, S., Forqoniah, F., & Arsyad, A. W. (2019). Pengaruh Konten Instagram @Smrfoodies Terhadap Minat Beli Followers. E-Journal Ilmu Komunikasi, 7 (1): 154-166.

Widiarta, P. G. K., Mahardika, I. P. D., Nugraha, N. A. S., Tintara, I. D. G. W., & Yasa, N. N. K. (2020). Peran Inovasi Produk Memediasi Orientasi Teknologi Terhadap Keunggulan Bersaing. E-Jurnal Ekonomi dan Bisnis Universitas Udayana. 9(2): 199-226.

Yanto, E., & Herman, H. (2020). Pengaruh Promosi Dan Citra Merek Terhadap Loyalitas Pelanggan Pada PT. Tiga Benua. Jurnal EMB: Jurnal Riset Ekonomi, 8(3): 103-112.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/atd.v6i1.5999

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2022 Fachrul Husein Habibie

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

At-Tadbir: Jurnal Ilmiah Manajemen is licensed under Creative Commons Attribution-Share A like 4.0 International License