Pelayanan Elektronik dan Keputusan Berwisata: Studi Pada Obyek Pariwisata Edukasi Museum

Muhamad Guntar Suryaatmaja, Dede Jajang Suyaman

Abstract


Tourism is one of the strengths in accelerating and supporting regional profitable improvement. The purpose of this study was to determine whether the parties involved in realizing the decision to visit tourist thourgh tourism services. This research is quantitative research conducted using quantitative methods and data collection techniques are carried out through observation, interviews, and recording literartur to managers and tourists in the tourist attraction of the central jawa ranggawarsita museum. The results of testing the product mix coefficient and the decision to visit show the value of t count > t table (10.591>1.661), so Ho is rejected, indicating that there is a significant influence between the product mix and the decision to visit tourists in the central java museum ranggawarsita thus the hypothesis is answered from the research on the effect of the museum product mix on the decision to visit tourists at the ranggawarsita central java museum. The manager of a tourist attraction requires efforts to increase the accesibility and facilities contained in these tourist objects, so that tourists feel comfortable, considering that tourists are one of the sources of income for the  community.

Keywords: E-Commerce and decisions visiting


Full Text:

PDF

References


Adiwihardja, C. (2016). Ecommerce Sebagai Model Inovasi Teknologi Strategi Enterpreneur Menurut Preferensi Pengguna Pada Jakartanotebook. com. Bina Insani ICT Journal, 3(1), 154-163.

Alma, Buchari. 2018, Manajemen Pemasaran & Pemasaran Jasa, ALFABETA, Bandung.

Badan Pusat Statistik. (2021). Perkembangan Pariwisata dan Transportasi Nasional Desember 2020. https://www.bps.go.id/pressrelease/202 1/02/01/1796/jumlah-kunjunganwisman-ke-indonesia-bulan-desember2020-mencapai-164-09-ribukunjungan-.html (diakses pada tanggal 3 februari 2021).

Badan Pusat Statistik. (2019, February). Perkembangan Pariwisata dan Transportasi Nasional Desember 2018 (No. 12/02/Th.XXII). https://www.bps.go.id/pressrelease/2019/02/01/1543/jumlah-kunjungan-wisman-ke-indonesia-desember-2018-mencapai-1-41-juta-kunjungan.html

Bisnis.com. (2020, October 24). Pandemi Covid-19 Pangkas 50 Juta Pekerjaan di Sektor Pariwisata. Tempo. https://bisnis.tempo.co/read/1399007/pandemi-covid-19-pangkas-50-juta-pekerjaan-di-sektor-pariwisata

Deriani, N. W. (2018). Analisis Perancangan E-Commerce Sistem Penjualan Produk Hasil Olahan Kopi. Jurnal Sistem dan Informatika (JSI), 12(2), 104-111.

Fatihudin, D., & Firmansyah, A. (2019). Pemasaran Jasa:(Strategi, Mengukur Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan). Deepublish.

Iman Heryanto, Totok Triwibowo, 2018, Path Analysis menggunakan SPSS dan Excel, INFORMATIKA, Bandung. Sugiyono, 2018, Metode Penelitian Kuantitatif, ALFABETA, Bandung.

Isa, M., & Istikomah, R. (2020). Analisis Perilaku Konsumen Dalam Keputusan Pembelian Makanan di Kota Surakarta. Jurnal Manajemen Dayasaing, 21(2), 98-110.

Muhammad, K. (2020, October 24). Pandemi Covid-19 Pangkas 50 Juta Pekerjaan di Sektor Pariwisata. Sukabumi Update. https://sukabumiupdate.com/posts/raga%20m-berita/nasional/77482-PandemiCovid-19-Pangkas-50-Juta-Pekerjaandi-Sektor-Pariwisata

Mutiah, D. (2019, December 6). Kunjungan Wisman ke Indonesia Menurun pada Oktober 2019, Apa Penyebabnya? liputan6.com. https://www.liputan6.com/lifestyle/read/4127736/kunjungan-wisman-ke-indonesia-menurun-pada-oktober-2019-apa-penyebabnya

Periyadi, P., Junaidi, J., & Maulida, N. (2020). Pengaruh Strategi Promosi Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Yang Dimediasi Oleh Minat Beli Kain Sasirangan Bordir. At-Tadbir: jurnal ilmiah manajemen, 4(2), 152-162.

Putra, T. A., & Santoso, Y. (2019). IMPLEMENTASI E-COMMERCE SEBAGAI MEDIA PENJUALAN ONLINE PADA TOKO TATASHOPS. IDEALIS: InDonEsiA journaL Information System, 2(6), 408-414.

Rakanita, A. M. (2019). PEMANFAATAN E-COMMERCE DALAM MENINGKATKAN DAYA SAING UMKM DI DESA KARANGSARI KECAMATAN KARANGTENGAH KABUPATEN DEMAK. JURNAL EKBIS, 20(2), 1280-1289.

Setyoparwati, I. C. (2019). Pengaruh Dimensi Kepercayaan (Trust) Konsumen terhadap Kepuasan Pelanggan pada E-Commerce di Indonesia. Jurnal Ilmiah MEA (Manajemen, Ekonomi, & Akuntansi), 3(3), 111-119.

Soenarso, S. A. (2019, July 22). Kemenpar optimis pariwisata Indonesia akan catatkan pertumbuhan di semester II-2019. kontan.co.id. https://nasional.kontan.co.id/news/kemenpar-optimis-pariwisata-indonesia-akan-catatkan-pertumbuhan-di-semester-ii-2019

Tjiptono, F. (2015). Strategi Pemasaran (Edisi Keempat). Yogyakarta: CV Andi Offset.

Yulianto, A. (2021, January 26). Pulihkan Pariwisata Tahun Ini, Sandi: Fokus ke 5 Destinasi. Republika Online. https://www.republika.co.id/berita/qnjig1396/pulihkan-pariwisata-tahun-ini-sandi-fokus-ke-5-destinasi

Y, Rizqi. (2018, April 19). Kunjungan Wisatawan ke Indonesia Terus Meningkat, Ini Penyebabnya. Phinemo.Com. https://phinemo.com/kunjungan-wisatawan-ke-indonesia-terus-meningkat.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/atd.v5i2.4304

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 Guntar Surya

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

This works is licensed under Creative Commons Attribution-Share A like 4.0 International License