Analisis Pengaruh Corporate Social Responsibility Terhadap Return Saham Dengan ROE Sebagai Variabel Moderating Pada Indeks LQ-45.

Nofimbi Fitriani(1*), Ali Sadikin(2), Amalia Wahyuni(3)

(1) 
(2) 
(3) 
(*) Corresponding Author

Sari


This research type is a causality with the aim of analyzing the effect of Corporate Social Responsibility on stock returns with profitability as a moderating variable on the LQ-45 Stock Index during the 2013-2017 period. The research population is all companies listed in the LQ-45 Index on the Indonesia Stock Exchange during 2013-2017. The sampling using purposive sampling method with a total sample of 23 companies. Data of this research is quantitative type with data analysis techniques consisting of descriptive analysis, testing classic assumptions, moderating regression analysis, and testing hypotheses. The results showed that there was a significant positive effect on testing the effect of Corporate Social Responsibility on Stock Returns. While the high or low profitability (Return on Equity) is considered unable to moderate the influence of Corporate Social Responsibility on Stock Returns because of the large expenditure incurred for Corporate Social Responsibility can have a negative impact on business operations that will reduce the level of profitability obtained by the investor.

 

 


Kata Kunci


Corporate Social Responsibility, ROE, Stock Return,

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Adriawan, D. (2015). Pengaruh Corporate Social Responsibility Dan Kinerja Keuangan Terhadap Return Saham Perusahaan Yang Tergabung Di Jakarta Islamic Index. Artikel Ilmiah Mahasiswa, 1-6.

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate Dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi (7 ed.). Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hartono, J. (2013). Teori Portofolio Dan Analisis Investasi (7 ed.). Yogyakarta: BPFE-YOGYAKARTA.

Indri Suryani & Astri Fitria. (2014). Pengaruh Corporate Sosial Responsibility Terhadap Nilai Perusahaan Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating. Jurnal Ilmu & Riset Akutansi, Vol. 3 No. 10, 1-18.

Karim, A. (2015). Analisis Pengaruh Faktor Internal Dan Eksternal Terhadap Return Saham Perusahaan Manufaktur Yang Terdaftar Di Bursa Efek Indonesia. Media Ekonomi Dan Manajemen, Vol. 30 No.1 , 41-55.

Kartini, D. (2009). Corporate Social Responsibility Transformasi Konsep Sustainability Management Dan Implementasi Di Indonesia (1 ed.). (A. S.Mifka, Ed.) Bandung: PT Refika Aditama.

Lako, A. (2011). Dekonstriksi CSR & Reformasi Paragdima Bisnis & Akutansi. Jakarta: Erlangga.

Margareta Rizivia Putri,Sutopo& Enny Istanti. (2015). Pengaruh EPS, PBVM DAN ROE Terhadap Return Saham Pada Perusahaan LQ45 Di Bursa Efek Indonesia. Jurnal Manajemen BRANCHMARCK, ISNN: 2407-8239, 77-88.

Nur Fitri Juli Nitasari. (2016). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Terhadap Return Saham Dengan Profitabilitas Sebagai Variabel Moderating, 1-76.

Sartono, A. (2001). Manajemen Keuangan Teori dan Aplikasinya (4 ed.). Yogyakarta: BPFE-YOGYAKARTA.

Situmeang, I. V. (2016). Corporate Social Responsibility Dipandang Dari Perpespektif Komunikasi Organisasi (1 ed.). Yogyakarta: Ekuilibria.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualilatif, dan R&D. Bandung: Alfabeta.

Tandelilin, E. (2010). Portofolio Dan Investasi (1 ed.). Yogyakarta: Kaninus.

Utama, I. B. (2015). Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility Dan Informasi Laba Akutansi Pada Return Saham. E-Jurnal Akutansi Universitas Udayana 13.1.

Warsono. (2003). Manajemen Keuangan Perusahaan. Malang: Bayumedia Publishing.

www.globalrepoting.org, (4 April 2018)

www.idx.co.id, (31 Maret 2019)

www.menlh.go.id, (4 April 2018)

www.ojk.go.id, (25 May 2019)




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/al-kalam.v8i1.4160

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.



Al Kalam : Jurnal Komunikasi, Bisnis, dan Manajemen by https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/alkalam/index adalah ciptaan disebarluaskan di bawah Lisensi Creative Commons Atribusi-BerbagiSerupa 4.0 Internasional.