HUBUNGAN PERSEPSI STEREOTIP GENDER DENGAN PRESENTASI DIRI SISWA DI SMA NEGERI 1 MUARO JAMBI

Evi Setiawati(1*), Nur Hasanah Harahap(2), Nelyahardi Gutji(3)

(1) Universitas Jambi
(2) Universitas Jambi
(3) Universitas Jambi
(*) Corresponding Author

Sari


This research aims to reveal the relationship between gender stereotype perceptions and students' self-presentation at SMA Negeri 1 Muaro Jambi. This research is limited only to gender stereotyped views of students' daily life at school. This type of research is quantitative research with correlational methods. The sample in this research was students in classes X and The instruments used were gender stereotype questionnaires and student self-presentation questionnaires. Data were analyzed using the Percentage Test with formula C, statistical assumption test, and Correlation Test. The research results show that: 1) the level of perception of gender stereotypes of students at SMA Negeri 1 Muaro Jambi is in the high category with a percentage of 78%. 2) students' self-presentation at SMA Negeri 1 Muaro Jambi is in the high category with a percentage of 74%. 3) The research results also show that the correlation results are known to be positive at 0.414 > r table 0.138 with a sig result of 0.000 < 0.05. The Pearson correlation value obtained is interpreted using correlation guidelines, where the calculated r (0.414) is in the range (0.40 – 0.70) which is interpreted as falling into the category of having an adequate relationship. So it can be concluded that there is a significant relationship in the positive direction between perceptions of gender stereotypes and students' self-presentation.

Kata Kunci


Student’s self-presentation ; Stereotypes gender

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Anggraini, C., Ritonga, D. H., Kristina, L., Syam, M., & Kustiawan, W. (2022). Komunikasi Interpersonal. Jurnal Multidisiplin Dehasen (MUDE), 1(3), 337-342.

Aulya, A., Ilyas, A., & Ifdil, I. (2016). Perbedaan perilaku agresif siswa laki-laki dan siswa perempuan. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1), 91-97.

Chandra, Y., Rafiolla, R. H., & Adison, J. (2018). Stereotip Gender Dan Tingkat Aspirasi Karir Siswa Berjenis Kelamin Perempuan Serta Upaya Penanganan Dalam Perspektif Konseling. Proceeding IAIN Batusangkar, 1(2), 467-474.

Fitriana, R. M., & Yuniati, U. (2021). Hubungan motif penggunaan instagram sebagai media pembentukan citra dengan presentasi diri. Jurnal Sociohumaniora Kodepena (JSK), 2(2), 278-293.

Goffman, E. (1956). Presentation of Self in Everyday Life. University of Edinburgh Social Sciences Research Centre

Hasmarlin, H. (2019). Regulasi emosi pada remaja laki-laki dan perempuan

Hidayah, P. N., & Savira, S. I. (2020). Hubungan Antara Citra Diri Dengan Kematangan Karir Pada Siswa Madrasah Aliyah. Jurnal Penelitian Psikologi, 7(4).

Jatmiko, R. B. (2016). Perbedaan tingkat burnout belajar siswa laki-laki dan perempuan kelas VIII di SMP Negeri 3 Pedan. Jurnal Riset Mahasiswa Bimbingan Dan Konseling, 5(2).

Jamaludin, A. (2017). Pengaruh gaya kepemimpinan terhadap kinerja karyawan pada PT. Kaho Indahcitra Garment Jakarta. JABE (Journal of Applied Business and Economic), 3(3), 161-169.

Krisbiyanto, A. (2019). Efektifitas Kepemimpinan Kepala Madrasah terhadap Mutu Pendidikan MTsN 2 Mojokerto. Nidhomul Haq: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 4(1), 52-69.

Maulidia, S. Z., Bua, A. T., & Nanna, A. W. I. (2021). Kedisiplinan belajar siswa dalam proses pembelajaran di sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Borneo (Judikdas Borneo), 3(1), 111-120.

Narahaubun, A. H. H., Siswanto, W., & Dermawan, T. (2021). Karakteristik Tokoh Influencer dalam Novel “Hidup ini Keras Maka Gebuklah”: Kajian Psikologi Sastra. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 6(7), 998-1010.

Nurmayanti, P., Suryawati, E., Firzal, Y., Ramaiyanti, S., & Maulida, Y. (2021). Model konseptual kepemimpinan, gender, dan diversitas. Jurnal EL-RIYASAH, 12(1), 1-25.

Oktaviani, M. A. (2019). Hubungan penerimaan diri dengan harga diri pada remaja pengguna Instagram. Psikoborneo: Jurnal Ilmiah Psikologi, 7(4), 549-556

Rasimin, M. P., & Hamdi, M. (2021). Bimbingan dan Konseling Kelompok. Bumi Aksara.

Rasimin, R., Yusra, A., & Pauline, R. G. (2022). Tingkat Kematangan Karier Siswa SMK N 1 Kota Jambi Ditinjau dari Teori Donald Super. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 4(6), 7667-7672.

Riyanto, A., & Ishartono, N. (2022). Kemampuan Berpikir Kritis Siswa dalam Menyelesaikan Artimatika Sosial Ditinjau dari Kemampuan Matematis dan Gender. Jurnal Cendekia: Jurnal Pendidikan Matematika, 6(3), 2552-2568.

Sriwijayanti, S., Widyarini, N., & Linsiyah, R. W. (2024). Gambaran Stereotype Gender di Wilayah Kabupaten Jember. Jurnal Psikologi, 1(2), 11-11.

Sudarta, W. (2007). Peranan wanita dalam pembangunan berwawasan gender. Fakultas Pertanian Universitas Udayana.

Suryadi, R. N. (2020). Pengaruh budaya organisasi, motivasi kerja dan disiplin kerja terhadap kinerja guru SMA Negeri Di Kota Makassar. Indonesian Journal of Economics, Entrepreneurship, and Innovation, 1(1), 14-28.

Sutja, A. (2017). Penulisan Skripsi Untuk Prodi Bimbingan Konseling. Yogyakarta: Penerbit Wahana Resolusi.

Sutja, A., Amanah, S., & Annisa, C. (2023). Hubungan Body Image Dengan Kepercayaan Diri Remaja Putri Pada Kelas X SMAN 11 Kota Jambi. Innovative: Journal Of Social Science Research, 3(3), 7812-7824.

Tabi’in, A. (2017). Menumbuhkan sikap peduli pada anak melalui interaksi kegiatan sosial. IJTIMAIYA: Journal of Social Science Teaching, 1(1).

Taylor, S.E., Peplau, L.A., Sears, D.O., (2015) Psikologi Sosial Edisi Kedua Belas .Jakarta : Prenadamedia Group.

Yusniar, J. A., & Setiawan, E. (2021). Makna Presentasi Diri Pelaku Seni Dalang dalam Pagelaran Wayang Golek. Prosiding Hubungan Masyarakat http://dx. doi. org, 10(v7i1), 25585.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/jmbkan.v10i3.14409

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Akun Akademik Anda Terhubung dengan :

  

Didedikasikan Untuk:

   

 

Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.