HUBUNGAN KONSEP DIRI AKADEMIK DENGAN EFIKASI DIRI PADA SISWA SMA N 17 TEBO

Sri Utami(1*), Rasimin Rasimin(2), Zubaidah Zubaidah(3)

(1) Universitas jambi
(2) Universitas jambi
(3) Universitas jambi
(*) Corresponding Author

Sari


This research aims to find out what academic self-concept, self-efficacy is and the relationship between academic self-concept and student self-efficacy at SMA Negeri 17 Tebo using quantitative methods through a correlational approach with Pearson Product Moment correlation analysis. This research took  84 respondents from SMA Negeri 17 Tebo students. The results of the research show that there is a relationship between academic self-concept and student self-efficacy at SMA Negeri 17 Tebo. The research results show a correlation of 0.610, which means the relationship can be categorized as a moderate correlation or a sufficient relationship. Based on this research, it is hoped that future researchers will study and deepen their insight into academic self-efficacy and self-concept so that they will be able to get better or maximum results. Apart from that, it is hoped that guidance and counseling teachers can provide encouragement in the form of trust and self-confidence in students to help improve good learning outcomes.


Kata Kunci


Relationship; Academic self-concept; Self-efficacy

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Manik, R., Radjah, C. L., & Triyono, T. (2017). Rendahnya Konsep Diri Akademik Siswa SMP. Jurnal pendidikan: teori, penelitian, dan pengembangan, 2(4), 494

Nugroho, A. H., Puspita, D. A., & Mulawarman, M. (2018). Penerapan solution-focused brief counseling (SFBC) untuk meningkatkan konsep diri akademik siswa. Jurnal Bikotetik (Bimbingan dan Konseling: Teori dan Praktik), 2(1), 93-99.

Pristianingsih, V., & Yosef, Y. (2022). Efikasi Diri Multikultur dan Hubungannya dengan Konsep Diri Akademik Siswa Sekolah Menengah Atas. Jurnal Bimbingan dan Konseling Terapan, 5(2), 153-174.

Setyaputri, N. Y. (2021). Bimbingan Dan Konseling Belajar (Teori Dan Aplikasinya): Edisi 1. Media Sains Indonesia.

Sutja,dkk. (2017). Penulisan Skripsi Untuk Prodi Bimbingan Konseling. Yogyakarta: Writing Revolution.

Sugiyono, (2012). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta

Susanto.A. (2018). Bimbingan dan Konseling disekolah konsep, teori dan aplikasinya. Jakarta: Prenademedia Group.

Rasimin, R., & Sarman, F. (2023). Hubungan Kepercayaan Diri dengan Motivasi Belajar Intrinsik Siswa di SMAN 6 Kota Jambi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(1), 347-352.

Zagoto, S. F. L. (2019). Efikasi Diri Dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Review Pendidikan Dan Pengajaran (JRPP), 2(2), 386-391.

Zubaidah, Z., Wulandari, I., Putri, M. A., Nurhasanah, M., Asvio, N., & Istikomah, I. (2023). Peran Orang Tua Terhadap Perkembangan Pendidikan Anak Tunawicara. Jurnal Kajian Ilmu Pendidikan (JKIP), 4(1), 45-52.




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/jmbkan.v10i3.14353

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Akun Akademik Anda Terhubung dengan :

  

Didedikasikan Untuk:

   

 

Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.