STUDI KASUS: KONSEP DIRI PADA SISWA WITHDRAWAL

Chairun Nisa(1), Margaretha Tri Astuti(2*), Natalia Ayu Garini(3), Maini Efita(4), Dinny Rahmayanty(5)

(1) Universitas Jambi
(2) Universitas Jambi
(3) Universitas Jambi
(4) SMA Negeri Kota Jambi
(5) Universitas Jambi
(*) Corresponding Author

Sari


Adolescence is a period when individuals begin to enter a wider social environment with the aim of searching for and forming their own identities. But not infrequently, individuals have not been able to adapt to the changing situations they face, giving rise to various obstacles. In individual development, one of the problems that is often faced is the behavior of withdrawing or being isolated from the social environment, also known as social withdrawal. This behavior is influenced by many factors, one of which is the self-concept that forms the basis of a person's behavior. This study aimed to describe self-concept in relation to student withdrawal. This study used a qualitative method with a descriptive type of case study. Data were collected through interviews, observation, and document study. One participant was identified as experiencing social withdrawal behavior - a teenager in grade X at Senior High School in Jambi City. Based on the research results, it is known that social self-concept influences how a person has social relationships. The subject's negative self-concept, such as being disturbing, unnecessary, and unpleasant, causes students to isolate themselves from their social environment and causes several symptoms, such as communication anxiety.

Kata Kunci


Self-Concept; Social Withdrawal

Teks Lengkap:

PDF

Referensi


Adinti, A. (2023). Social Withdrawal Dan Dampaknya Bagi Remaja. Prosding Seminar Antarbangsa, 3(1), 490–509.

Ambarwati, D. (2016). Hubungan Konsep Diri Dengan Interaksi Sosial Siswa Kelas IV SD. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 5(31), 2926–2934.

Amilin, F., & Lukitaningsih, R. (2014). Penerapan Konseling Kelompok Kognitif Perilaku Untuk Menurunkan Kecenderungan Menarik Diri (Withdrawl) Pada Siswa Kelas X MIA 4 SMA NEGERI 1 Mantup Lamongan. Jurnal BK Unesa, 4(3), 156–165.

Apriliyanti, A., Mudjiran, & Ridha, M. (2016). Hubungan Konsep Diri Siswa Dengan Tingkah Laku Sosial Siswa. Jurnal EDUCATIO, 2(2), 25–29.

Damayanti, R., & Nurjannah, P. A. (2016). Pengaruh Konseling Kognitif Perilaku dengan Teknik Restrukturisasi Kognitif Terhadap Harga Diri Peserta Didik Kelas VIII Di MTs N 2 Bandar Lampung. KONSELI : Jurnal Bimbingan Dan Konseling (E-Journal), 3(2), 219–232.

Fhadila, K. D. (2017). Menyikapi perubahan perilaku remaja. Jurnal Penelitian Guru Indonesia, 2(2), 17–23.

Fitriana, T. S. (2015). Pendekatan Berbasis Pola Asuh Orang Tua Dalam Mengatasi Social Withdrawal Pada Anak. Jurnal Psikologi Tabularasa, 10(2), 154–171.

Gumilang, G. S. (2016). Metode Penelitian Kualitatif dalam Bidang Bimbingan dan Konseling. Jurnal Fokus Konseling, 2(2), 144–159.

Hermawan, H., Komalasari, G., & Hanim, W. (2019). Strategi Layanan Bimbingan Dan Konseling Untuk Meningkatkan Harga Diri Siswa: Sebuah Studi Pustaka. JBKI (Jurnal Bimbingan Konseling Indonesia), 4(2), 65–69. https://doi.org/10.26737/jbki.v4i2.924

Kasih, A., & Hambali, A. (2018). Gambaran Motivasi Remaja Social Withdrawal Pada Usia Sekolah Menengah Pertama. Psympathic : Jurnal Ilmiah Psikologi, 6(2), 951–965.

Mamik. (2015). Metodologi Kualitatif. Zifatama Publisher.

Martha, A. H., & Paryontri, R. A. (2023). HUBUNGAN HARGA DIRI DAN KEPERCAYAAN DIRI REMAJA PANTI ASUHAN AISYIYAH DI SIDOARJO. Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia, 9(3), 414–424.

Masela, M. S. (2019). Hubungan Antara Gaya Hidup Dan Konsep Diri Dengan Interaksi Sosial Pada Remaja. Psikovidya, 23(1), 64–85.

Mayara, B. H., Yuniarrahmah, E., & Mayangsari, M. D. (2016). Hubungan Kepercayaan Diri Dengan Konformitas Pada Remaja. Jurnal Ecopsy, 3(2), 74–81.

Nursyahrurahmah. (2017). HUBUNGAN ANTARA KEPRIBADIAN INTROVERT DAN KELEKATAN TEMAN SEBAYA DENGAN KESEPIAN REMAJA. Jurnal Ecopsy, 4(2), 113–116.

Pratiwi, H. R. (2020). Studi Kasus Perilaku Social Withdrawal Pada Anak Usia Dini. JP2KG AUD (Jurnal Pendidikan, Pengasuhan, Kesehatan Dan Gizi Anak Usia Dini), 1(2), 147–158.

Prawoto, Y. B. (2010). Hubungan Antara Konsep Diri Dengan Kecemasan Sosial Pada Remaja Kelas XI SMA Kristen 2 Surakarta. SKRIPSI. Surakarta: Universitas Sebelas Maret.

Qonitah, R. (2020). Hubungan Konformitas Teman Sebaya Dengan Perilaku Bulliying Pada Remaja Di Smk Swasta Sinar Harapan Beringin. SKRIPSI. Medan: Universitas Medan Area.

Rahmawati, I. (2022). Pengantar Psikologi Sosial. Bumi Aksara.

Ramadhani, T. N., & Putrianti, F. G. (2014). Hubungan Antara Kepercayaan Diri Dengan Citra Diri Pada Remaja Akhir. Jurnal Spirits, 4(2), 22–32. https://doi.org/10.30738/spirits.v4i2.1117

Resty, G. T. (2015). PENGARUH PENERIMAAN DIRI TERHADAP HARGA DIRI REMAJA DI PANTI ASUHAN YATIMPUTRI AISYIYAH YOGYAKARTA. Jurnal Bimbingan Dan Konseling, 5(1), 1–12.

Rosita, T. (2018). Gambaran Motivasi Internal Pada Anak Social Withdrawal Usia Prasekolah. Quanta, 2(1), 41–50.

Rubin, K. H., Bukowski, W. M., & Laursen, B. (2011). Handbook of Peer Interactions, Relationships, and Groups. Guilford Press. https://books.google.co.id/books?id=PdJAWztnJAIC&pg=PA304&dq=definition+of+social+withdrawal&hl=id&newbks=1&newbks_redir=0&sa=X&ved=2ahUKEwi6g-CYzcqIAxXKyzgGHQdzNlIQ6AF6BAgEEAI#v=onepage&q=familiar&f=false

Rubin, K. H., & Coplan, R. J. (2010). The Development of Shyness and Social Withdrawal. Guilford Press. https://books.google.co.id/books?hl=id&lr=&id=FDu7Y9tTbpYC&oi=fnd&pg=PR1&dq=Rubin,+K.+H.+2010.+The+Development+of&ots=_4TomNWzXx&sig=3UcRE8MlGeTixK-OlDNzVAixjQc&redir_esc=y#v=onepage&q=Rubin%2C K. H. 2010. The Development of&f=false

Saputro, Y. A., & Sugiarti, R. (2021). Pengaruh Dukungan Sosial Teman Sebaya dan Konsep Diri terhadap Penyesuaian Diri pada Siswa SMA Kelas X. PHILANTHROPY: Journal of Psychology, 5(1), 59–72.

Sari, Y. (2023). Hubungan Konformitas Dengan Citra Diri (Self Image) Pada Mahasiswa Stambuk 2021 Fakultas Psikologi Universitas Medan Area. Skripsi. Medan: Universitas Medan Area.

Sesiwawani, U. (2021). Hubungan Antara Citra Diri Dengan Komunikasi Interpersonal Siswa/I Sma Negeri 2 Bukit Tahun Ajaran. SKRIPSI. Medan: Universitas Medan Area.

Sugiyono. (2019). METODE PENELITIAN KUANTITATIF, KUALITATIF dan R&D.

Sunaryo. (2002). Psikologi untuk Keperawatan. EGC.

Susanto, A. (2018). Bimbingan dan Konseling di Sekolah: Konsep, Teori, dan Aplikasinya. Prenadamedia Group. https://books.google.co.id/books?id=TuNiDwAAQBAJ&printsec=frontcover#v=onepage&q&f=false

Thalib, S. B. (2017). Psikologi Pendidikan Berbasis Analisis Empiris Aplikatif. Prenada Media. https://books.google.co.id/books/about/Psikologi_Pendidikan_Berbasis_Analisis_E.html?id=gHA-DwAAQBAJ&redir_esc=y

Wiarto, G. (2022). MEMAHAMI PRIBADI REMAJA. Guepedia. https://www.google.co.id/books/edition/MEMAHAMI_PRIBADI_REMAJA/RTKgEAAAQBAJ?hl=id&gbpv=0




DOI: http://dx.doi.org/10.31602/jmbkan.v10i3.14202

Refbacks

  • Saat ini tidak ada refbacks.


Akun Akademik Anda Terhubung dengan :

  

Didedikasikan Untuk:

   

 

Jurnal Mahasiswa BK An-Nur : Berbeda, Bermakna, Mulia disseminated below Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional.