PERKEMBANGAN EMOSIONAL ANAK PRA SEKOLAH PENGGUNA GADGET
(1) Universitas Muhammadiyah Banjarmasin Fakultas Keperawatan dan Ilmu Kesehatan Program Profesi Ners
(2) Universitas Muhammadiyah Banjarmasin Fakultas Keperawatan dan Ilmu Kesehatan Program Profesi Ners
(*) Corresponding Author
Sari
Emotional development is oneof the stages of development that will affectc hildren's
interactions with other people. Children learn to controltheir emotions whentheyare in a
relationship withtheirparents, friends, and theirenvironment. The useof gadgets
canhavevariousimpacts on children, includingchildren's emotions. Thisstudyaims to
determine the emotional developmentofchildrenwhouse gadgets. This research is an
observational research with a non-analyticdescriptiveresearch design. Sampling by
purposive sampling method. The samplesize is 56 respondents. The resultsshowedthat
23 respondents (41.1%) whoused gadgets had emotional development as expected and
33 respondents (58.9%) withverygood emotional development. The useof gadgets
canhave a positive impact on children'sdevelopmentifdonecorrectly, such as choosing
the right contentthat is able to provideexamplesofgood emotional behavior in children
and thereshouldalso be controland supervision from parents.
Kata Kunci
Teks Lengkap:
PDFReferensi
Age, J.G., Hamzanwadi, U., 2020. Perilaku Sosial Emosional Anak Usia Dini. J.
Golden Age 4, 181–190. https://doi.org/10.29408/jga.v4i01.2233
Aprilia, Nurul Khotimah (2020) Hubungan Pola Asuh Orang Tua Dalam Penggunaan
Gadget Dengan Perkembangan Sosial-Emosional Anak Prasekolah (3-6 Tahun)
Di Tk Al-Hidayah Plus Madiun. OtherThesis, Stikes Bhakti Husada Mulia
Madiun.
Anggraeni, S. (2019). Pengaruh Pengetahuan Tentang Dampak Gadget Bagi
Kesehatan Terhadap Perilaku Penggunaan Gadget Pada Siswa SDN Kebun
Bunga 6 Banjarmasin. FaletehanHealthJournal, 6(2), 64–68.
Chusna, P. A. (2017). Pengaruh Media Gadget Pada Perkembangan Karakter Anak.
Dinamika Penelitian: Media Komunikasi Sosial Keagamaan, 17(2), 315–330.
https://e-resources.perpusnas.go.id:2093/doi/abs/10.1142/S0192415X20500500
Darmiah. (2020). Perkembangan dan Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Emosi
Anak Usia MI. 94–104.
Hafiezh, M. (2020). Skripsi Studi Literatur Hubungan Penggunaan Gawai dengan
perkembangan sosial anak usia 4-6 tahun. 20-01-2020, 113.
Meitasari, T., & Muslichah, Z. (2016). Perkembangan anak elizabeth B. Hurlock
Jilid 1 (D. Agus (ed.); Edisi 6). Erlangga.
Nurmalitasari, F. (2015). Perkembangan Sosial Emosi pada Anak Usia
Prasekolah. Buletin Psikologi, 23(2), 103.
https://doi.org/10.22146/bpsi.10567
Nurmasari, A. (2016). Hubungan Intensitas Penggunaan Gadget dengan
Keterlambatan Perkembangan Pada Aspek Bicara dan Bahasa pada Balita di
Kelurahan Tambakrejo Surabaya. MidwifeEducation Study Program
FacultyofMedical, Airlangga University, 49.
Pusparisa, Y. (2020). Pengguna Smartphone diperkirakan Mencapai 89%
Populasi pada 2025 | Databoks. Https://Databoks.Katadata.Co.Id/, 1.
https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2020/09/15/pengguna-
smartphone-diperkirakan-mencapai-89-populasi-pada-2025
Rukmana, I. . (2017). Hubungan Kecakapan Emosi Dengan Kemandirian Anak
Prasekolah Di Mulyorejo Malang. Skripsi, Fakultas Psikologi, UIN Maulana
Malik Ibrahim, Malang.
Sapardi, V. S. (2018). Hubungan Penggunaan Gadget dengan Perkembangan
Anak Usia Prasekolah di Paud/TK Islam Budi Mulia. Menara Ilmu, XII(80),
–145.
Sunita, I., & Mayasari, E. (2018). Pengawasan Orangtua Terhadap Dampak
Penggunaan Gadget Pada Anak. Jurnal Endurance, 3(3), 510.
https://doi.org/10.22216/jen.v3i3.2485
Vivi Syofia Sapardi, 2018. Hubungan Penggunaan Gadget Dengan Perkembangan Anak
Usia Prasekolah Di Paud/Tk Islam Budi Mulia. MENARA Ilmu XII, 137–145.
Wahyu Novitasari. (2016). Dampak Penggunaan Gadget Terhadap Interaksi
Sosial anak usia 5-6 tahun. 05 Nomor 0(1997), 182–186.
DOI: http://dx.doi.org/10.31602/alsh.v8i1.6835
Refbacks
- Saat ini tidak ada refbacks.
Al-Ulum : Jurnal Ilmu Sosial dan Humaniora by https://ojs.uniska-bjm.ac.id/index.php/ALSH is licensed under is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.